AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.075

Ska man använda speciella förbrukningsvätskor till E91 320d - 2008?

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag undrar vad man kan stoppa i en 320d -08.
Kylarvätska?
Spolarvätskor?
Olja?

Tanken med min fråga är att vissa bilar ska ha en speciell olja/vätska.

Kan man köra i vanlig hederlig från biltema?

//Per
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad stod det i din instruktionsbok?

Nu vet jag dock svaret på den frågan iallafall angående motoroljan :-)

Det står att du ska ha BMW LL-04 märkt olja. Och det rekommenderar jag starkt att du följer (LL-04 märkningen garanterar att oljan bla inte förstör ditt något dyra partikelfilter i förtid).

Men ta inte genvägen och bara läs detta inlägg, rekommenderar att du själv tittar i instruktionsboken också. Det brukar stå i kapitlet "Mobilitet".

Kravet är som sagt att motoroljan är märkt "BMW LL-04". Sedan har märke eller viskositet mindre betydelse. Är det smällkallt där du bor och du gör kallstarter varje dag så kan det vara ett plus att välja en olja som flyter så bra som möjligt när det är kallt, dvs du ska sikta på en olja med 0W i början av dess viskositetsbeteckning (tex 0W-30). Nu bor du Skåne och här blir det knappt under nollan på vintern :-) Annars fungerar en 5W-30 eller 5W-40 olja.

När det gäller kylarvätska så beror det lite på vad du ska ha den till. Är det stora mängder (mer än tex 1-2 liter) du ska ersätta så rekommenderar jag att köpa samma typ av kylarvätska som BMW använder. De använder så kallad HOAT (Hybrid OAT) och namnnet antyder hur dess rostskyddslösning fungerar. Denna kylarvätska har längre hållbarhet än den "vanliga" glykolen vi alltid använt till våra bilar. Fyller du på med sådan bibehåller du det långa rostskyddet i kylarvätskan. Här är det absolut enklast att bara knata in hos BMW på en fikarast och köpa ett par flaskor (säljs i 1.5 litersflaskor).

Är det bara någon mindre upptoppning eller en flaska bra-att-ha-kylarvätska så fungerar vanlig etylenbaserad kylarvätska.
Här fungerar tex Biltemas "Glykol" art.nr 361781. Du ska INTE blanda med Biltemas longlife glykol. Den är av typen OAT och har en annan typ av rostskyddslösning än HOAT. Dessa typer är INTE blandningsbara. Har du otur kan de skikta sig eller fälla ut.
Ännu bättre är Castrol Radicool NF på Mekonomen, den är med på BMW's egna lista över kylarvätskor som är blandbara med BMW's egna. Men notera att Castrol Radicool NF bara är en "vanlig" kylarvätska utan något långt rostskydd, så använd den isåfall bara för att toppa upp eller liknande.

Spolarvätska fungerar vilket som. Köp den som fungerar bäst och luktar godast! :-)
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tack för en lysande redogörelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.