|
|
|
|---|---|
|
...motorns gång vid dålig spänning eller utsträckning? Vet att Mercedes v8:a i W 140 har gått oroligt på tomgång och efter renovering med ny kedja blivit mycket stabilare. Det måste väl finnas en sträckare som ska ta upp denna töjning på kedjan och då borde det väl inte påverka motorgången? Mest nyfiken, inget speciellt som jag tänker på till min bil. //Ulf | |
|
Det finns en sträckare på den icke dragande sidan, sedan finns det glidskenor monterade på båda sidor för att motverka egensvängningar. BMW:s konstruktioner är ju i allmänhet överlägsna Merca - anser jag. Även om jag kanske är medveten om att jag inte alltid har rätt så har jag nog det på just M70 och E31, |
|
| Om kedjan sträcks kan synkningen mellan cylinderraderna bli lite sämre, så vänstersidan går lite "före" högersidan. Men jag vet inte om det kan bli så mycket så det blir märkbar skillnad. | |
| O kamkedjan gått många mil så ändrar det tändinställning lite vet inte hu mycke men det är mycke jobb å kolla måste ta bort ventilkåperna | |
|
Här kan du läsa lite om kamkedjan och vad den kan göra Länk //Peter |
|
| Det måste ju rimligtvis så att sträckaren kan kompensera för viss förslitning på kedjan, och vid en viss punkt är slitaget (alltså utsträckningen) så stort att sträckaren inte kan kompensera för det, och då lär ju prestandan, förbränningen etc bli märkbart lidande. | |
|
Tja om du räknar på det hela så blir längningen så att säga nästan förumbar mellan vippaxlarna. Kontrollerade för ett tag sedan en kjedja som varit med i 200000km och det var knappt mätbart mellan axlarna. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.