AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.133

Motorlampa tänds vid aktiv körning E87 120dA - 2009

tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Har en 120d -09 automat där jag vid två tillfällen fått "uppleva" att bilens motorlampa tänds vid aktiv körning. Lampan lyser med orange färg och enligt handboken kan bilen köras men med reducerad effekt. När det händer börjar motorn gå slött, hacka och sist det hände gick den ner på tomgång o jag fick stanna en stund vid väggrenen. Bilen gick att köra i 20 km/h men så fort varvtalet passerad 1500 rpm började bilen hacka o rycka. Stänger jag av motorn och låter den stå avstängd ett tag, typ 5 min, har bilen "glömt" sitt lilla fel och den går åter som vanligt. Någon som vet vad det kan vara? Värt att nämna är att vid fullgas acceleration känns det som om den slirar/hugger i växellådan. Samband? Tack på förhand!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det här som du beskriver låter ju inget vidare - det låter nämligen rätt så dyrt.

Skulle jag gisa lite så skulle jag tro att det är en trasig turbo, eller en turbo som skurit eller liknande. Eller kanske växellådan som gått sönder på något sätt.

I vilket fall som helst så låter det rätt dyrt. Jag skulle inte köra bilen en meter till, förutom till verkstaden. För övrigt skulle jag bärga den till verkstaden och inte köra den.

Är den i original? Är den trimmad, box-optimerad eller något annat?
tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Aj då! Ja den är orginal. Har kört den rätt mycket "mellan" tillbuden utan att bilen uppfört sig konstigt. Låter som det är verkstaden nästa som gäller då...
Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Hade exakt lika problem med min, lampan tändes och bilen röck och hackade vid gaspådrag. Kopplade in datorn och såg att en cylinder inte tände.

Bytte alla stift och nu har den rullat 1000 mil utan problem...
tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Låter ju betydligt bättre, o billigare :) Tid för diagnostik är bokad. Tack för infon!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Inte många rätt i denna tråden hittills... Detta är en diesel, så några tändstift finns inte! ;-)

Felkoden sätts antagligen av någon givare som indikerar ett värde utanför ett förutbestämt intervall. Kan t ex bero på att givaren håller på att den upp, eller det läcker någonstans, eller att någon komponent håller på at haverera.
Motorstyrenheten ställer sig då i nödläge för att skydda motorn från följdskador, vilket du märker på motorlampan och att effekten begränsas.

Jag tycker du bör kunna köra till verkstaden i lugnt tempo, bärgning låter som överkurs.

Återkom gärna med vad felet var, så andra kan ta del av det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.