|
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag kör bmw så är det svårt att ha ögonen på sidan av vägen i de höga farter som fordonet framförs. Men jag tyckte det stod "Öppnar våren 2015" Länk Skönt om man bor norrut och slippa åka över hela stan. | |
|
Stämmer! Äntligen... |
|
|
Känns inte helt överraskande då bara den delen av stan återstår. Kan tänka mig att de funnits med i planerna en längre tid, men när de gäller Stockholm är de inte alltid jätte lätt med mark etc... |
|
|
De har velat expandera i flera års tid. Grejer med biltema är att de vill äga sina butiker och fastigheter inklusive marken den står på så det tar tid att få fram. Men en smart affärside. Inte för att jag handlar så mycket bildelar men de har en hel del annat verktyg etc och är bra att ha runt hörnet. |
|
|
Det förklarar nog varför de hamnar så långt bort från övriga butiker i Barkarby. Det är väldigt nära Viksjö de slår upp. ------- //Lövet |
|
|
Det är svårt att hitta mark att bygga på. Sen är det nog bara en fördel för dem att inte ligga mitt i smeten och dela parkering med andra. |
|
|
Ja det känns inte riktigt som samma kunder som rea-kläderna. ------- //Lövet |
|
|
Nä mer som jula å clas i sjön kunderna. Skönt att mekonomen får lite konkurrens. |
|
|
Bra! Många som hackar på Biltema, men faktum är att de andra aktörerna (Mekonomen och märkesbutiker) hade kunnat hålla ännu högre priser om de inte hade fått konkurrens av Biltema, precis som Jula, Clas, Bauhaus etc har dragit ner påslagen som järnaffärerna tidigare kunde ta ut. De har en och annan produkt som är vettiga också. Och goda grillkorvar! :) |
|
|
Smart av dem att se till att äga sin egen mark / lokaler. En av anledningarna till höga priser är att fastighetsförvaltarna tar ut svinhöga hyror, särskilt i Tokholm. De sitter i bakgrunden och håvar in enorma summor utan att egentligen tillföra något. En bekant hade bilverkstad, 60 000 kr i månadshyra för två lyftplatser och kontor i Järfälla - då blir det dyrt att lämna in bilen. En annan hade videobutik, också kring 60 000 i månadshyra. Då blir det dyrt att hyra film. Minns att spisen i det lilla pentryt gick sönder och stt fastighetsägaren var så snål trots den höga hyran, att han inte ville fixa spisen. Det fick de ordna självs. Det är som det är med mark och lokaler i stockholm, så det är jäkligt smart av Biltema att äga sin egen mark / lokaler. |
|
| Smart att äga alla aktier själv också :) , "Like" på den? | |
| Går inte lämna bilen på verkstad i Sthlm. helt absurda priser nu för tiden, man kan lika gärna göra en weekend med bilen till norra Tyskland och få bättre service för lägre kostnad därnere. | |
|
Lasse-SL500; kommersiella lokaler hyra nästan alltid ut utan inre underhåll, något annat är väldigt ovanligt (främst vid skolor, vård och andra specialbyggen) så det var nog inte bara fastighetsägarens snålhet som bidrog till att spisen inte lagades. Sen tycker jag inte att fastighetsägarnas marginal inte är så extrem som antyds, ser man till avkastning på kapital är det snarare tvärt om, en bransch med låg marginal. När jag jobbade med fastigheter i det område Biltema nu etableras i hade vi inte alla speciellt bra vinster. Bostadslägenheterna gav väl 3000kr/år i snitt, kommersiella lokaler minns jag inte med det var inga enorma summor. I innerstan har flera byggnader överlåtits till priser som omöjliggör vinst på hyran, trots att hyresgästerna betalar 4000kr per kvadrat och år (man räknar istället med en värdeökning...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.