AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.741

Köpsug har uppstått :) 850

Te
10
TeGe
730d -08 + några som inte är BMW...
Hej alla!!

Har suttit och läst här som gäst ett tag. Då jag för några månader sedan fick för mig en kväll att det nog äntligen var dags att inhandla en 850!

Surfat runt på blocket och mobile.de en del (har dock ingen egen erfarenhet av privatimport). Svårt att hitta "rätt" objekt.. Någon här som har tips eller kanske rent av som ska sälja sin pärla?

Mvh Fredrik
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Välkommen TeGe!
Inte helt lätt att hitta rätt objekt,finns ju ett antal motoralternativ med lite olika karaktärer,väljer du 840 så tillkommer även V-8.
Som tur är har vi några duktiga karaktärer här på forumet,sen finns det även en E-31 organisation med eget forum.
Som bil är ju 850/840 en fantastisk konstruktion som inte är helt enkel i vissa delar annars är den faktiskt ganska lätt att sköta om.
Antar att signaturen ksphe dyker in här snart och han har synnerligen god koll på vilka bilar som finns i Sverige innan du riktar in dig på import från annat land.
Några rikt märken:Avgasvärdena säger en hel del om kondition på motor o avgassystem. Läckage vid EDC dämpare,Hydral system torrt eller kladdigt även nivåreglering ingår här.Takluckans funktion.
Ett litet axplock men absolut lösbart utan att gräva för mycket i skattkistan.
Ett faktum är att det är en fördel om man kan skruva lite själv.
Lycka till!
Mvh Dic
Te
10
TeGe
Tackar :)

Jag är nog tämligen inställd på att det är 12:an jag vill ha :)

Då hoppas jag på fler svar och tips här framöver!

Lite skruvande själv ska jag nog klara av, hemma finns det bla fyrpelarlyft så lite ska man nog klara ;) Framförallt när det verkar som man kan få gott om tips och råd här när och om problem dyker upp :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Haha Dic - det var en rätt bra sammanfattning av 850:ornas problem... :)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Färg och pris som du är villig att lägga bestämmer ju vad du kan få.

/P
Te
10
TeGe
Färg: ja helst inte vinröd i övrigt öppen för förslag, jag anser att "rätt" bil står över färgen... Är dock inte så speciellt förtjust i när interiören har valts av någon som har (ursäkta uttrycket) noll i smak.... tänker här mest på individualfärger på stolar mm.. Svart eller vit skinn skall det dock vara samt sportstolarna..

Pris, ja man vill ju aldrig betala mer än nödvändigt ;) Hade självklart helst haft en CSi men då drar det lite väl i pris just nu. Men för att sammanfatta, drygt en hundring får man ju lätt ge ;)

Måste inte handla idag eller i morgon heller men jag vet ATT det ska handlas :)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du kan ju alltid kolla på den 96 an som finns i Halland (många mil), skick har jag ingen aning om men den finns ju på rätt sida av Sverige, sedan kan du ju ta kontakt med Asken som har en 95 a bra i ordning. Sportstolar eller komfortstolar tycker jag inte spelar så stor roll men det är ju upp till var och en.

/P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk samt Per Larsson på Bil&Motorteknik har en som rullat långt under 8000 mil i superskick 087110687 för mer info.

Mvh
Asken
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Den Asken länkar till verkar ju fin, men ska skärmblinkersen verkligen sitta så? Lite OT kanske, men det ser konstigt ut jämfört
med många andra jag sett iaf!
Lycka till i letandet, otroligt sköna vagnar!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mr. P, det ligger nog något i det du säger kring den jag länkade. Den andra som Per har ligger nog betydligt högre i pris men får betraktas värd sina pengar med de milen och inte 9 ägare som den länkade utan ett par.

Mvh
Asken
Te
10
TeGe
Tackar för tipsen :)

Jo den i Strängnäs ser fin ut på bilderna, lagom med mil... Vad var det ni syftade på med blinkerserna? Att de är orangea? Kan det vara för att den är svensksåld?

@Asken; hur mycket mer pengar kan det vara för den?
Hade du en till salu med?

Jag har tittat lite åt den i Halland, men det är ganska många mil på den... Men det är väl skicket i stort som är mest avgörande... Och vad är harleyskiva för något? (Bättre att fråga än att fortsätta bara okunnig ;) )

Jag har även tittat mot den som står hos ivars bil i hoting, relativt få mil och har gått i Sverige sen -96... Långt att åka men det kan det vara värt...
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Vad som gäller blinkersen så är dessa monterade i framkant längs med listen från fabrik, de flesta som har eftermonterade blinkers är monterade ovanför samt något framför mitten av listen inte som denna under.
Hardyskiva är en gummiskiva som håller ihop kardanaxeln.
an bara ge dig ett råd och det är att ta det lugnt och titta och provkör ett par exemplar innan du bestämmer dig. när det gäller miltalet så tror jag du inte skall hänga upp dig så mycket på det utan kontrollera skicket på motorn i första hand (många som importerades senare delen av 90 och början av 00 vågar jag säga är skruvade).
/P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
TeGe: Du får ringa och fråga, enklast så men det är en of a kind bil. Över hundra garanterat. Du får PM:a mig om du vill något ytterligare.

Lycka till!

Asken
Te
10
TeGe
Ok! Bra råd! Tycker det känns fel att åka till en privat säljare med syftet att provköra... Bättre hos en handlare att göra så... Får ringa till honom och höra lite då :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hardyskivan är en ryckutjämnare av gummi som sitter mellan utgående axel på växellådan och mellanaxeln. Är den sliten beror det troligen på trasig motorkudde. Då är oftast växellådskuddarna också kass. Hardyn kan även bli dålig av torrsprickor, speciellt om bilen stått still många år.
Bytte nyss allt detta på min M3.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Det kan nämnas att denna skiva sitter på E31 850 på de bilar med manuell låda ej automater

/P
Te
10
TeGe
Låter som det är en del jobb att bytta såväl den som kuddarna...

Ännu svårare att veta vad saker är när "fel" namn används i annonser...
:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.