AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Hur kontrollera om topplockspackingen är hel efter varmgång på E39 530i - 2002?

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej har en 530 E39 var så att den gick varm för en helg sen och är orolig att topplockpackingen har gått, finns det några enkla saker och kolla?

Den ryker inte vitt och så tyckte jag oljan ser helt ok ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur länge kördes den "varm" och varför gick den varm?

Om oljan ser bra ut, den inte förbrukar vatten och kylarvätskan ser ok ut samt om motorn går som den skall, är det nog ingen fara. Det brukar visa sig rätt snart om packningen gått. Så håll lite koll å den närmaste tiden.

Jag vet att man lätt blir lite nojjig - har själv varit där när vattenpumpen totalhavererade när frugan körde - hon svängde helt ovetandes upp på infarten med ett tröskverksliknande ljud under huven och en ångbastu under huven....hade lite tur då pumpen troligen gått sönder bara någon km. innan hon kom hem: Bytte pumpen själv på garageuppfarten och därefter var det lugnt ett tag innan en spricka i exp.kärlet visade sig. Om det hade med pumphaveriet att göra vet jag inte men efter byte av exp.kärlet har bilen rullat flera tusen mil utan problem med kylarvätskan eller annat som skulle kunna visa på en dålig topp-packning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Det var multiremen som gick så märkte inget bilen bara dog och så va tempmätaren var uppe i temp, så den var inte varm speciellt länge vad jag tror, den startar och går fint passa på och byta vattenpump när jag bytte till nya remar också, temostat byte jag för två år sen så den ska va ok. ska lufta lite mer bara då glykolen räckte inte till riktigt.. Men vad jag läst till så ska dessa motorer va tåligare än va gamla m52an va
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
idag när jag lufta och när jag varvade upp motorn kom det vit rök direkt från motorn?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du ur avgasröret?

Om bilen körts mycket kortkörningar senaste tiden kan det stå mycket kondensvatten i avgassystemet som kommer ut när man gasar lite.

Kör en liten sträcka och håll koll på tempmätaren och även nivån/utseendet på kylarvätskan i exp.kärlet.

Mvh
Johan B

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
nej det kom direkt från motorn? det kommer inte hela tiden kommer bara ibland när jag varva märkte jag, ska ha bilen till jobbet under veckan nu och se om det försvinner vatten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är det troligen läckage i kylsystemet någonstans och det kan i sin tur leda till att trycket faller och motorn kokar.

Kolla varifrån ångan kommer!

Mvh
Johan B

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
tempen visar normalt inne i kupen iaf
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men tempmätaren visar normal temperatur mellan typ 80 grader och ända upp till 110 grader för att sedan snabbt röra sig mot rött precis innan motorn kokar (vid normalt kylartryck som är ca 1,5-2 bar).

Kommer det ånga under huven har du ju ett vattenläckage någonstans om det inte är vatten som stått där sedan tidigare som förångas av värmen.

Mvh
Johan B

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
okej ska kontrollera och se om jag hittar några läckage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.