|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ganska kraftiga vibrationer vid mellanhård inbromsning i ratten, som även känns om man är passagerare. Vid lätt inbromsning eller hård inbromsning förekommer det inte alls. Bromsskivor och klossar är inte dåliga, bytta för två år sedan och bromsverkan är god, inga missljud finns heller. Kan skivorna blivit vinda? Eller kan det vara slitna länkarmar eller någon annan chassidetalj? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bromsskivors skevhet mäts mycket enkelt upp med en vanlig indikatorklocka. Gjorde det själv igår på min E34 535i då jag också fått kraftiga vibrationer endast vid lätt- och medelhård bromsning, främst vid 90-110 km/h. Länk Felsökningen visade dock att mina bussningar till tryckstagen behöver bytas (de har levt ett hårt liv senaste året). Min initiala gissning skulle bli att bussningen till ett stagen i framvagnen börjar bli dålig och behöver bytas. Denna typ av framvagn har två stag där fram, fast det är #9 i skissen nedan som oftast slits mer (då den får ta den största smällen när man bromsar) Länk |
|
Det låter exakt som den symtomen min bil uppvisar, i lägre hastigheter är det knappt märkbart. Ska felsöka i veckan och min magkänsla har också varit att det är ett stag, bussning som behöver bytas. Tack för hjälpen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.