|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en X5a tillverkad 2003. Det är en 3.0i och jag har nu ett litet problem. För någon vecka sedan hörde jag ett visslande ljud från motorrummet. Har försökt se något samband ang när det uppstår och har kommit fram till att ljudet är mycket tydligt precis när jag startar bilen och den är kall. Då hörs det ganska högt och man hör det in i bilen ganska tydligt. Öppnade huven och det låter som det kommer från under den stora plastkåpan som täcker motorn. Är inte 100 på det men de låter så. Om jag sen kör en runda och bilen blir varm så är ljudet mycket svagare, ibland låter det som att de e helt borta. Ljudet låter endast då bilen är stilla eller rullar sakta. När bilen är kall och jag startar den så låter det oavsett om jag är i läge P, R, N eller D. Kör jag sen nån kilometer och stannar så visslar det lite fortfarande men när jag lägger den i parkeringsläge så försvinner det. Är bilen helt nystartad så låter det som sagt lika mycket oavsett vilket växelläge som är i. Mycket märkligt och jag hoppas verkligen någon har nått tips på va de kan va. Kan även passa på att nämna att jag tycker fläkten bak njurarna låter lite skumt, de låter inte lika mjukt och fint som innan utan lite mer rassligt eller hur man ska förklara det. Nu vet jag inte om jag kanske inbillar mig detta bara för jag är orolig för visslandet men tänkte ändå säga det om det kan vara till någon hjälp. Det visslande ljudet hörs aldrig när jag kör förutom när jag rullar fram i körläge utan att nudda gasen. Hoppas att nån här har någon bra gissning:) tack så länge! | |
|
Välkommen till forumet! Här finns lite att hämta: Länk Länk Annars kan du googla på BMW M54 whistle Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tack så mycket! Har läst igenom trådarna nu och ska testa att känna på dessa "slangar" de pratar om och se om även jag hittar en spricka. Det enda som oroar mig är att personerna i de trådarna verkade få det pipande ljudet vid lite högre varvtal och främst runt 90-130 km/h medans jag endast har det i tomgång eller när bilen rullar fram utan att man nuddar gasen. Så fort man gasar lite och överstiger gångfart så försvinner ljudet.. Men hoppas det bara är en läcka i den slang/bälg de pratar om även i mitt fall. | |
|
Hej igen! Har inte fått bukt på problemet ännu. Det visslande ljudet hörs inte alltid men ungefär 9 av 10 gånger när jag startar bilen för första gången under dagen så visslar det. Det låter sällan när den ligger i läge P men så fort jag lägger den i läge D eller R så börjar den vissla. Så fort jag kommer upp i 1000 varv eller högre så försvinner det helt men så fort jag kommer under 1000 så börjar den vissla igen. Det låter med andra ord bara när jag står stilla eller rullar sakta fram eller bak. Hyfsat irriterande. Hur som helst, lämnade in bilen för service och bad även att få detta felsökt. Sjävlklart så hördes inget visslande ljud på verkstan så han kunde inte titta närmare på detta men han kollade felkoder och sprayade nån spray som brukade visa om det var något luftläckage eller nån spricka i någon bälg eller liknande men felkoderna visade inget och sprayen visade heller inget tecken på detta. När jag hämtade bilen så kunde inte jag heller höra det visslande ljudet men morgonen efter så var det där som vanligt igen. Jag vet inte vad det kan vara eller vad jag ska göra. Nu är jag själv inte alls kunnig ang bilar men jag har en teori. Mekanikern sa att det dels var något med fläkten där framme, det var något som inte hade blivit bytt på min bil vilket han sa att man brukar byta efter 15 000 mil och min har gått lite drygt 15 000 nu. Jag minns inte vad det hette men han gissade på att de skulle kosta runt 4000kr att byta det. Vet inte alls om detta har med ljudet att göra. En annan sak han sa var att 2st drivremmar var lite slitna, han sa att dem inte var helt kassa men att man kanske borde byta dem innan de går sönder helt. Jag gissar på att det är drivrem för vattenpump samt drivrem AC-kompressor han syftade på. Kan det vara dessa som gör att de visslar? Jag vet som sagt inte alls om det kan vara så men i med det inte verkar vara talan om nån tjuvluft eller liknande så kanske det kan vara någon av dessa "slitna" remmar som skapar det visslande ljudet? Som sagt, endast under 1000 varv som det uppenbarar sig samt när man kört i 20-30 minuter så är ljudet borta även när man står stilla och har den i läge D vilket annars brukar vara det tillfälle då den låter som mest. Någon som har nån gissning eller kan hjälpa mig med lite tips eller idéer? Tack så länge! |
|
|
Kolla om DISA ventilen som sitter på insuget funkar som den ska. |
|
| Tack för tipset Patric, hur kontrollerar jag detta? | |
|
Uppdatering: här är en länk till Youtube-klipp där man hör ljudet |
|
| Har du testat att ta bort drivremmarna och sedan lyssna med motorn igång (kall)? | |
|
Nej det har jag inte gjort ännu. Är det något man kan göra själv utan några ovanliga verktyg och utan större kunskap? Har bytt lite saker själv såsom handtagsmekanismen i ena dörren osv med hjälp av video på youtube trots att jag inte har kunskap så om det inte är så avancerat så kan jag ju testa själv?:) Har läst att det även kan vara spännhjulet eller vad det kallas till dessa remmar, felsöker jag den på samma sätt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.