|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Har lossat kontaktdon och lösgjort tändspolarna på maskinen, en N42B18, och ska i med nya stift nu. Är det något jag bör tänka på? Åtdragningsmoment? Jag använder spärrskaft med förlängning + tändstiftshylsa och jag behövde inte ta så mkt för att lossa stift. Drar jag åt med "lagom handkraft" på skaftet bara, eller finns det något rättesnöre? /a |
| Alupasta på tändstiftsgängorna är bra att ha, lättare att lossa de vid nästa byte...Kom bara ihåg att alupastan gör att man får mindre friktion, men om man tar ett T-handtag o drar åt stiftet med EN hand genom att ha "T" i mitten så att säg så är risken minimal att man drar för hårt...Om stiften är väldigt tröga att skruva ur hela vägen kan man behöva rensa gängorna i toppen med en gängtapp.... | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW säger 23 Nm för M12x1.25 och 30 Nm för M14x1.25. Bosch säger 15-20 Nm och 20-30 Nm. Eller 90 grader vinkeldragning. Denso säger 15-20 Nm och 20-25 Nm. Men har 120 grader respektive 180 grader vinkeldragning (de kanske har lite tjockare packning som ska komprimeras lite mer). NGK säger 15-20 Nm och 25-30 Nm. Så det är någonstans häromkring. Inget smörjmedel skall appliceras på tändstiftens gängor (enligt BMW och tändstiftstillverkarna). Tändstiften skall ha en ytbehandling som gör samma sak. Har själv alltid använt lite icke-metallisk högtemp anti-seize men har börjat gå ifrån detta på senare år då det verkar som ytbehandlingen gör sitt jobb. |
| Har alltid använt alupasta (aldrig kopparpasta i en alutopp!) på tändstiftsgängorna, funkar kallas. Rekommendationen från BMW/tändsiftstillverkarna har förmodligen att göra med att vissa "pastor" kan vara elektriskt isolerande.... | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för era svar och synpunkter! Jag hade inte en momentnyckel som jag tyckte jag kunde lita på i så lågt åtdragningsmoment, så jag körde på känsla. :-) De gamla stiften satt inte jättehårt, och gängade ur fint, så jag gängade i de nya och drog åt med ungefär samma lika moment som de gamla suttit. Praktiserade Dawwes metod med enhandsfattning. Med nya stift slutade bilen att kännas lite rystande på tomgång. Två saker noterade jag: Motorn blev så tyst på tomgång att jag fick gå ut o lyssna.! Tomgångsvarvet sjönk 200 varv, från ca 800 till ca 600. Gången blev silkeslen. Han har också fått ny insugsbälg, jag har bytt en vevhusventslang samt lagat en vacuumslang vars koppling jag tyckte var rutten. På det hela taget hoppas jag han ska gå fint nu, och jag släckte min felkod efter detta. /Anders |
|
Vad var det för felkod? |
|
Då ska vi se om jag kommer ihåg: "272C LR-adapt. over time" tror jag den löd. Den har trasslat med den förr, då böt jag en slang efter tips här på AP och han var lugn i flera månader. Men så kom samma kod igen för nån vecka sen. Det kan vara en kombination av stift och ganska torr trist bälg etc. Hoppas den är väck nu. /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.