|
|
|
|---|---|
|
Hello! Jag har spenderat många timmar på olika sidor men inte kommit fram till något vettigt.. Så jag frågar här: Har en bmw 1-Serie (E87) M-Sport. När jag köpte bilen så satt det 19" fälgar, helt OK men inte orginal. Jag tänker mig att det suttit någon välbetald BMW ingenjör och räknat på vad som ska vara optimalt för just denna bil.. Inte för att kompensera till det ena eller andra.. Orginal på M-sport sitter det: Fram: 7,5 tum 205/50/17 Bak: 8 tum 225/45/17 ET:42 Vad tror ni? Är det ovan specifikation jag borde återställa bilen med? Jag vill inte kompensera på varken komfort eller väghållning. Jag börjar med åren bli galen på spårning och stötighet.. Är medveten om att man kan inte få allt på samma gång. (väghållning+komfort) Men kanske något mellanting(?) Har ni någon ide eller förslag vad som kan passa min bil? Tack för input! | |
|
(Antalet ingeniörstimmar x antalet tester) + ( Kvalitetsmedvetenhet x Produktkontroll och leverantörsansvar med helhetstänkande) = Logiken:) Låter som ett vettigt alternativ eller någon 18":s originalfälg. På Blocket finns det en 17":s sats till salu vill jag minnas. På Länk kan du ange din bils chassienummer och sen kika runt bland alla de typer av fälgar som BMW tagit fram. ebay.de eller co.uk kan även ge bra resultat. Mvh Asken |
|
|
BMW:s ingenjörer är inga dumskallar, så originalspecifikationen fungerar till en bil som ska brukas "till vardags"! Större fälgdiameter, lägre profil och bredare däck innebär alltid att man får ge avkall på något - t ex komfort, ekonomi, våtgrepp, rullmotstånd, spårstabilitet eller ljudnivå..... och det är inte ens säkert att greppet blir bättre. "Feta" hjul är möjligen tekniskt motiverat på rena tävlingsfordon - på bruksbilar handlar det väl i huvudsak om utseende och "ballfaktor". Vill du slippa spårkänslighet, kan det dessutom vara klokt att skippa RFT (Run Flat) och montera "vanliga" däck. RFT-däck är hopplöst spårkänsliga, särskilt när de börjar bli lite slitna. Konventionella däck rullar dessutom lättare, är tystare och kostar mindre än motsvarande RFT. Ett par flaskor punkaspray, eller ännu hellre ett "Mobility Kit" med punkteringsvätska och 12V-kompressor duger bra som substitut för det reservhjul som det inte längre finns plats för i bilarna. |
|
|
Instämmer med Gunnare. BMW:s ingenjörer är inte dumma precis. Om du vill veta vad som är det optimala för din bil så skall du välja den standarddimension som är angiven på dekalen som sitter längst ner på B-stolpen. För där har de nämligen skrivit PRECIS den dimension som är mest optimal för din bil. |
|
|
Punkaspray fungerar dåligt. Luftkompressorn är värdelöst svag. Domkraften är av engångstyp i plast numera. Nödhjulet som finns att köpa till E82 och E87 passar inte 1M. Jag köpte en anpassad originalfälg som fungerar både bak och fram med något billigt koreanskt däck påkrängt. Detta är nu mitt reservhjul som ligger i bagaget under långfärder. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Tack för alla svar! Blev tillslut ett par orginal M-sport style 207. (Bild) 17" med dimensionerna 225/45 bak och 205/50 fram. Tyckte mig se ET47 på fälgen. 7 och 7,5 tum breda.. Sitter RFT på vilket jag är nyfiken på om det ens är något att ha.. Blir nog till och skaffa nya schyssta sommarsulor till nästa år.. Blir till att leta efter det "optima" däcket nu med andra ord.. ;) Länk |
|
|
Köp Michelin PS3 eller Conti SC5. Bra kompromisser mellan sport och komfort, dessutom av hög kvalite. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.