AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.471

Bilförmedling, vad gäller?

Sida 1 av 2
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag är i ett nära köp av en ganska dyr Porsche och bilfirman som har bilen till salu "förmedlar" bara köpet. Nu när jag då ska köpa bilen så vill firman ha hela beloppet på sitt konto, "ägaren" går inte att få tag i på telefon och handlaren menar att det beror på att han lejt ut försäljningen och därmed vill slippa samtal osv. Ägaren har signerat regbeviset och bilen går direkt över på mig, kvittot skrivs dock av bilhandlaren. Inga garantier gäller och handlaren vill helst frånskriva sig det då jag nämnde konsumentköpslagen. Bilfirman erbjuder oxå finansmöjlighet om jag vill...

Är det verkligen juridiskt korrekt och köpa en bil såhär? Utan att träffa "ägaren" ingen fullmakt om att handlaren äger rätt att sälja bilen finns, det är en "kompis"

Vad tror panelen, vågar man handla?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vid förmedling i en bilhall gäller konsumentköplagen även om bilen står skriven på en privatperson. Seriösa bilhandlare försöker inte smita från garantier. Hoppa över denna. Man ska inte gynna fuskare.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ok?! Bra att veta..

Nja hade det varit en 520 så hade jag såklart letat vidare men detta är en lågmilad goding så jag vill ju helst köpa den..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag läste lite nu på konsumentköplagens hemsida och utlåtande och mycket riktigt så har en "förmedlare" rätt mycket ansvar vid en försäljning.

Synd att handlaren i detta fallet inte har koll på läget...eller inte vill...

Well jag får se hur jag gör!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp bilen om du är villig att ta risken att hantera alla former av fel på bilen på egen hand. Betala inte mer än vid privataffär.

Annars hoppa över det. Det är rätt tydligt att den här handlaren inte kommer ta något ansvar efteråt. Visst kan du processa (och du vinner garanterat) men det tar 1 år och under tiden kan du inte använda bilen. Inte skitkul.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tack för info, ja priset är nog ett realistiskt blocketpris, dock kan man ju vid en sån affär iaf få med just blocketgarantin för några tusenlappar...nu blir det ju nada enligt handlaren vilket ju känns lite risky.
Vilken handlare?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Det är bara en liten småskuttare med en handfull bilar i lager så jag vill inte hänga ut honom i detta skedet, återkommer om det blev affär.
Garantibil.se lämnar 2 år garanti och bilarna är provkörda och testade.
Förstår inte varför det ska vara så svårt för en vanlig bilhandlare att vara seriös.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man inte hör varningsklockorna vid detta upplägg, är man nog döv...

Att ägaren till bilen har gjort sig oanträffbar och inte vill svara på ev. frågor om bilen gör väl saken än värre.

Det är dessutom troligen inga småpengar vi pratar om i detta läge!?

Var och en gör som de vill, jag skulle definitivt INTE köpt en bil av en sådan handlare som redan nu visar att han kommer att göra allt i sin makt för att undslippa ev. ansvar som är reglerat i lag och praxis.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Köp aldrig en bil av förmedlare om det inte går att få tag i ägaren till bilen.
Det är som gjort för att åka dit på en bil som säljs på lösa grunder.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nej det rör ju sig om nästan 400 tusen, bilen är dock nyligen servad/kollad på Porsche utan större anmärkningar så det känns tryggt, men nån form av garanti eller iaf stöd av konsumentköplagen utan bortförklaringar borde man ju få med..

Får diskutera ett varv till med honom.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Värt att nämna är dock att sedvanlig maskingaranti hos försäkringsbolagen gäller iaf fortfarande då bilen inte är 8 år eller har gått 8000 mil. Så där har man ju en trygghet iaf.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ju inte bara garantierna det handlar om. Vet du att ägarbeviset är påskrivet av den verklige ägaren? Vet du om det finns skulder på bilen?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja skulder med bilen som säkerhet ser man ju, det är lite det jag menar om det är juridiskt korrekt för förmedlaren att sälja bilen till mig utan att han själv äger bilen enligt TP. Man har ju en undersökningsplikt som köpare och här blir det lite problematiskt. Ska man kräva att få se ett dokument där ägaren ger handlaren fullmakt att sälja hans bil? Men vad säger isf att ägaren verkligen skrivit på..
Inga konstigheter med att ägaren gör sig frånvarande när man låter en handlare sköta allt, har själv sålt en M3 E46 genom en känd Merca handlare en gång i tiden, inga konstigheter med det, träffade aldrig köparen....

Köp bilen säger jag och analysera inte så mycket i det hela, är bilen bra så är det säkert ett bra köp.
Att en bilägare lämnar bilen till en förmedlare för att själv slippa
allt "besvär" vid en annonsering som t.ex. massa mail/telefonprut
byte o.s.v. köper jag, men vid en affär måste man ju träffas tycker jag.
Annars skulle varje fall jag skippa den affären.

"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil."
Man undrar alltid när man läser om liknande situationer efteråt i tidningarna varför köparen, trots alla signaler, fullföljde köpet. Jag misstänker att det är för att man blir blind av habegäret att man slutar tänka förnuftigt. Säger inte att ts är där men man får lite vibbar...

Om du inte får tag på ägaren för att slutföra affären, som ju verkligen ligger i säljarens intresse, hur lätt tror du det blir om du behöver ha tag på honom efter affären? Detsamma gäller handlaren, du kommer säkert få rätt till slut men räkna med processande en längre tid. Walk away!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag krävde att få kopia på ägarens körkort och fullmakt att förmedlaren har fått uppdraget att sälja bilen, så ägaren faxade detta till förmedlaren.
Oavsett seriöshetsfaktor så är förmedlingsköp sämre eftersom man har rätt att ställa ev krav till både ägare och förmedlare.

Du får ju värdera det hela, räkna inte med nån hjälp vid fel. Lägg ev. till någon begagnatförsäkring, men läs isf noga vad den täcker. Försäkra bilen hos någon med bra maskinskadeförsäkring t.ex. Trygg Hansa.

Glöm intr att kontrollera varvstoppet. :)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, jag får också rätt dåliga vibbar faktiskt. Skulle jag köpa något för 400 tkr hos en lit småhandlare i något garage så skulle jag nog kräva att få träffa säljaren, och det gärna hos banken. Jag skulle nog inte nöja mig att göra affärer med någon jag inte ens träffar.

Skulle personen inte vilja det så skulle jag inte göra affären helt enkelt. För övrigt så hade jag nog försökt leta reda på säljaren själv genom att komma ihåg regnumret på bilen.

Hade det varit hos en känd handlare, t.ex Porsche-handlaren i Hägersten så hade jag inte haft så mycket emot det, men nu var det väl som sagt någon garagehandlare. I ett sådant här fall så får jag rätt mycket dåliga vibbar; stämmer reg.nr och chassinummer? Vet ägaren ens att bilen är till salu? Vill han ens sälja? Hur länge har bilen ägts av den nuvarande ägaren?

I övrigt har jag inte så mycket synpunkter på att det är ett förmedlingsköp i sig, eller bilens skick. Bilens skick är ju liksom vad det här - och om förmedlingsköp är det som bjuds är det ju bara att tacka ja eller nej. Jag har själv köpt en bil på förmedlingsköp - men det var hos en erkänd handlare. För övrigt på Hackefors Bil i Linköping.
Jag kan inte förstå hur man ens funderar på att köpa en bil för 400 tkr med ovanstående omständigheter. Jag har iofs aldrig köpt en bil av en "småskuttare" men bara det gör att jag skulle vända. Det finns väl hur många som helst M3-or att köpa, både i Sverige och i Tyskland. Jag håller helt med Keiser ovan.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.