AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.684

Bmw 325iT -05 e91 gick varm.. Några "vanliga" anledningar?

z0
4
z01n1n3n
325iT -05 e91
Halloj..

Har hört att det är en massa kunnigt och trevligt folk här, så jag testar! Det är helg och inga verkstäder har öppet, så jag tänkte om det är något man kan börja med att kolla själv, innan man bogserar bort skiten på måndag.

Hur som haver, jag körde ca 30 mil idag, laddade på lite extra på hemvägen. Jag höll ca 140-150 på motorvägen och vips, kom den gula motortemplampan upp i displayen, som efter 2 sekunder förvandlades till rött direkt. rullade kanske 100m efter det innan jag sedan slog av.

Jag poppar huven och ser att det har sprutat en hel del från expansionskärlet, samt att det rykte lite långt in i motorrummet, mot kupén nånstans.. Fläkten snurrade nog ett antal minuter efter avstängning.

När jag sedan låtit motorn svalna ordentligt, så skruvar jag av locket till kärlet och ser att nivån är i princip som den ska vara(?)
Nåväl, backar in en halvmeter på en parkeringsplats och känner då under dessa få sekunder hur det kommer in fuktig luft från kupéfläkten.. Lite som att sitta i en bastu :)

Finns ju ingen oljesticka på dessa, men inga konstigheter under påfyllningslocket iallafall.

Jag vet att det är omöjligt att gissa sig fram till vad det är, men är det någon som varit med om detta? Eller är det någon som vet ifall det är något som ofta pajjar på dessa?
Bilen har rullat ca 18600.

All hjälp uppskattas!

Med vänliga hälsningar

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Den elektriska vattenpumpen som sitter på din bil kan ge de här symptomen om jag har förstått rätt, det har däremot aldrig hänt mig men att den helt plötsligt kastar in handduken med snabbt stigande temperatur som följd är lite typiskt.

Sedan kan den, likt en krånglande startmotor, till synes fungera ett tag innan det sker igen men en dålig pump kan ge felkoder så det är värt att kontrollera.

Ett annat förslag är att du slår på tändningen eller knappen för restvärme (högra vredet på klimatanläggningen om du har en sådan) och försöker se/höra om den pumpar runt vattnet. I och med att den är elektrisk så borde man åtminstone kunna lura pumpen att starta något läge även om kylvattnet är kallt, för att se om den gör sitt jobb, eller tänker jag fel?

//Bjersér
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Vattenpumpen gissar jag! Läs felkoder. Vid defekt pump på min gav det felkoderna: 2E81 och 2E82.
Min pump gick normalt efter omstart av bilen för att helt plötsligt lägga ner, dock fick den jobba under lite högre effekt när detta hände, jag drog husvagn.

Trist utgift dock, min pump med ny termostat och allt jobb gick loss på 9200kr hos den lokala BMW-handlaren.
z0
4
z01n1n3n
325iT -05 e91
Tack för svaren! Ja det är väl stor risk att det är pumpen låter det som. Well well.. Bogserar den till verkstaden ikväll, så de får felsöka. Hoppas bara att toppen har klarat sig..

/Joni
z0
4
z01n1n3n
325iT -05 e91
Det var vattenpumpen. Tar en vecka innan de får hem den. Mekanikern sa att han tyckte att den ryckte lite när han körde in den i hallen, så det låter ju ingen vidare..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.