|
|
|
|---|---|
|
Drar i spaken för motorhuvsöppning, då går bara förarsidans upp. Om man drar en gång till kan den på passagerarsidan gå upp ibland. Gjorde en koll mm. Ska de båda "byglarna" som är skruvade i motorhuven vara lika långa på båda sidorna eller ??Vet att den på förarsidan är ca 5 mm längre. Kan någon ägare mäta på sin bil eller vet du/ni. Mät från plastbiten till yttre punkten. MaBlo | |
|
Har inte mekanismen ändrat sig sen 94 så är de exakt samma ptoblem som jag hade. Öppna inifrån och gå fram och försök öppna, öppna från coupen återigen och gå tillbaka till huven och bägge huvlåsen är öppna. I annat fall är låset för trögt och man får börja om igen, Är de exakt detta scenario krävs en justering på insidan av HÖGER huvlås, alternativt skaffa beg eller ny del. De bör/ska vara så enkelt att de räcker att kröka till en arm som ska få hela fjäderpaketet i rörelse. Fixar man de själv så måste låset borras upp. De blir som nytt när de fungerar igen. |
|
|
Tack för svaret. Felet är som du beskriver det Men, om du har kvar din E38, ska det vara olika längd på de byglar som sitter fastskruvade på motorhuven ? Har du lust att mäta längden från plastbiten på motorhuven till bygelns yttergräns. Jag misstänker att felet kan sitta där. "Förarsidans" bygel är justerad så att den är 5 mm längre än "passagerarsidans". Mats MaBlo |
|
|
När du skriver höger lås, menar du då "passagerarsidan" ? MaBlo |
|
|
Passagerarsidans lås ja. Har inte tillgång till bilen för stunden utan i bästa fall om jag hinner imorgon måndag. Vet inte säkert vad du menar med plastbit och hurvida bygeln är justerad, Även om nu bygeln är justerad så finns de nog en anledning varför. Tills vidare bör du åtminstonde ha klart för dig att passagearsidans reglage verkligen rör sig. Vajern kommer röra sig men spärren i låset får inget grepp och därmed händer inget. |
|
|
OK. Ska kolla allt igen ! MaBlo |
|
|
Plastbit. Den fixerar bygeln, när den har "justerats" till rätt längd. När du ser byglarna på motorhuvens insida, förstår du vad jag menar. Jag ska få hjälp med att öppna huven imorgon och då kan jag få de mått som gäller. Jag mäter från plastytans ovansida som är längst från själva motorhuven ( vill du mäta från plåten går det bra, men skriv hur du mätt )till yttersta kanten på den "raka" yta som går ner i låset. Hoppas du förstår hur jag mätt ! M v h Mats MaBlo |
|
|
Felet var att i frontens båda hörn, i framkanten vid reflektorerna, sitter en plastad fjäder. Mitt problem var att den ena hade "degat ihop" och i den andra hade fjädern tryckts "igenom" hållaren. Det var alltså bara dessa två som gjorde att motorhuven var extremt svåröppnad. MaBlo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.