AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.808

Michelin Pilot Super Sport - Bankörning

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Hej

Någon som är kunnig om detta däck gällande lufttryck vid bankörning?

Det här däcket ska som jag fattat det ha en hårdare stomme än vanliga Pilot Sport, men måste ju ändå klassas som ett vanligt gatdäck.

Hur beter man sig då vid bankörning med detta däck?

Är det lämpligt att ta ur luft innan så att trycket hamnar på rekommenderat när sen temperaturen går upp efter några varv, eller ska detta däck ha högre lufttryck när man kör på banan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lika bra med att börja med att deklarera att jag inte är på något sätt kunnig när det gäller däckstryck - kan bara de mest grundläggande sakerna.

Om inget svar kommer här, kolla runt på rejsa.nu - där har det diskuterats både på bredden och höjden :-)

Michelin PSS är som du säger en lite extrem version av gatdäck, så det kan ha lite andra tumregler än andra vanliga gatdäck man ska följa. Jag vill minnas att i någon diskussion på rejsa.nu så fanns det rekommendationer från Michelin - eller om det var för deras Pilot Cup? Teflonminne... Ska se om jag kan hitta det...

Men yes, du måste ta ur luft för temperaturökningen gör att trycket ökar mer än vad du önskar.

Nu är nedanstående exempel från vanliga 225/45/R17 gatdäck (Bridgestone Potenza RE050 och Dunlop SP Sport 9000) men det ger dig en hint om vad som händer
Kalldäckstrycket (dvs trycket vid typ rumstemperatur) med helt kalla däck var 2.2 fram och 2.1 bak.
Efter lugn körning mellan Malmö-Sturup (3 mil) var trycket 2.5 fram och 2.35 bak.
Efter ett hårt stint var trycket 2.85 fram och 2.55 bak.

Naturligtvis beror temperaturökningen på flera faktorer, och temperaturökningen påverkar däckstrycket som i sin tur påverkar temperaturökningen osv. Så det är ett återkopplad system som inte är helt enkelt att förstå.

Brukar ofta vara lite trial and error. Men jag förstår frågan, är ju alltid bra att veta någon bra grundkonfiguration så man är in the ballpark så att säga.

Om du inte har det redan så ska du ha en däcktrycksmätare. På så sätt kan kan få lite översikt över vilket däckstryck man har och kan vara konsekvent (annars blir det lite gissningslek över det hela).
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade infon från Michelin, det var info för Pilot Sport Cup (och exempel för olika Porsche-modeller).

En generell regel är ju att försöka eftersträva att få en jämn temperatur över hela slitbanan.

Iallafall så stod följande i infon från Michelin

* Olika lufttryck beroende på bilen/inställningar/vikt/preferenser mm
* Varmlufttryck vanligtvis UPP till 2.5 bar
* Rekommenderas negativ camber på mellan 2 och 3 grader

Därefter ett par exempel, som tex Porsche 928 med 17" fanns tex 2.6/2.3 bar (fram/bak).
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Lidmalm: jag har inte själv kört med det däcket men frågan är mycket relevant. Om du skall sänka trycket eller låta det vara beror ju på hur hårda stommarna är. En som borde veta är Johan Samson, om du kör med oss i BMW Sport Club kan du säkert hugga tag i honom och fråga. Annars fråga honom i hans tråd på rejsa:

Länk

Jahan har mycket erfarenhet från BMW cup och kör just nu med dessa däcken på dagisracern medan han bygger en ny cup bil.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.