|
|
|
|---|---|
|
Har kikar runt lite här efter svar men hittar inte riktigt alla svar. Har problem med min 523 Ia -06. Har vibrationer som känns som de kommer från motorn. När motorn är varm går den rätt bra men när den är kall är det värre. Vibrationen uppstår vid gaspådrag eller när man kommer till en uppförsbacke och motorn får jobba lite. Motorlampan tänds ibland, dock betydligt mer sällan efter servicen i början på sommaren. Den tänds kanske var tredje vecka och slocknar oftast efter ett dygn igen. Mins inte felkoden nu men på verkstaden sade de att det förmodligen beror på oljan. Tänkte därför göra ett extra oljebyte nu i helgen ifall att det är skräp där i. Oljebyte är ju lätt så det tänkte jag göra själv men jag vill ha en riktigt bra olja så min fråga är vad skall jag köpa för olja? Stämmer det att det går åt 6,5 liter i min bil? Sen växlar bilen lite ryckigt ibland så jag tänkte byta olja i lådan också. Vad för olja skall jag ha i min låda. Har inte bytt olja i en automatlåda innan. Löser man det som medioker hemma mekaniker? /Henrik | |
|
Det är inte helt enkelt men finns lite skrivet om du använder "Sök inlägg"-funktionen ovantill under "Ny användare". Oljan kan man beställa på ebay.de och även huset och filter som behövs. Skulle rekommendera dig att kontakta Rinaldos Bilserivce i Jönköping, han är mycket kompetent på BMW och väldigt prisvärd av vad jag har hört. Mvh Asken |
|
|
Tack för tipset om verkstaden. Skall titta förbi han efter jobbet om oljebyte i lådan. Funderar på detta med olja i motorn. Vet att de som kört Audi oftast rekommenderar att inte använda long life olja. Hur är det med BMW? |
|
|
Om man vill vara noga brukar jag rekommendera byte av kvalitetsolja och filter mitt i intervallen, d v s 1500 mil eller en gång om året, det som först uppnås. Köp gärna kvalitetsfilter typ Original eller motsvarande OEM. Oljan ska hålla LL-04 klassifikation. Rinaldo löser även detta till en vettig penning och jag antar att då återvinns även oljan på ett vettigt vis. Det finns oljeexperter här påå forumet som kan guida dig bättre än jag utfall du väljer att byta hemma. Mvh Asken |
|
|
Jag har tillgång till verkstad med oljeuppsamlare och avskiljare mm så den gamla oljan hamnar där den skall. Lite kul att fixa i ordning själv också. Skall serva bromsarna också när jag ändå har bilen uppe. Oljebytet i lådan däremot känner jag mig osäker på så det får han nog göra åt mig. |
|
| Om det inte är dags att byta motoroljan så hade jag väntat med det, det är nog inget som får motorlampan att tändas, frågan är vad det var för felkod det borde du få urläst så det blir lättare att tyda, den kan tändas pga tjufluft och det är dessa vibrationer du känner av. | |
|
Så nu har jag hämtat lappen med felkoderna. 2A87 Exhaust vanos, mechanism 2A82 VANOS intake 2A98 Crankshaft - inlet camshaft, reference 2AAB Variable intake system, self diagnosis 2A99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference Enligt verkstaden som kollade på det så kan det bero på att oljan är dålig. Fick rådet av någon att köra några hundra mil och sedan byta igen för att det kan lossna avlagringar och annat och hamna i oljan. Kan lägga till att bilen känns lite slö ibland och främst då när vibrationerna är som värst och på låga varv. |
|
|
Vad menar de med att oljan är dålig hur långt har du kört sedan senaste oljebytet? Raderade de koderna för att se att de återkom eller läste de bara av dem? Isåfall och tillbaka och be dem att radera för att se vilka koder som återkommer. |
|
|
De nollade felkoderna när jag var inne sen vill de ju ha 750kr för att läsa av dem igen. Har kanske kört 250 mil sedan oljebytet. Bilen hade gått ca 500mil sedan oljebyte innan det men det var förra ägaren som hade den då och verkstand som gjorde det kunde inte säga vad för olja de var de hävt i. Enligt verkstand jag lämnade till så kunde felkoder som har med Vanos att göra bero på dålig olja och detta baserade de lite på att bilen gick bättre när den var varm. Motorn rycker ju inte och håller på men det är just dessa vibrationer som jag oroar mig för. |
|
| Nu när jag studerat felkoderna lite mer så får jag en känsla av att det kan vara solenoid ventil som strular. Kanske bättre ta loss och rengöra, eller byta men får väl inte tag i nya så här sent en fredag. | |
| Nu har jag haft loss de två magnetventilerna fram på motorn. Torkade rent och blåste rent med tryckluft. Motorn gick som en drömm efter det.... i ca 2 mil sen kom vibrationerna tillbaka, dock inte lika kraftiga som innan. Gissar att någon av ventilerna inte är riktigt med på banan. Eller är jag på fel spår? | |
|
Skulle gissa rätt spår. Nog bäst att byta dessa, inte helt ovanligt med problem där .. |
|
| Då får det bli nya sådana. Inget de har på Mekonomen vad jag kan se. Var köper man dessa till ett hyffsat bra pris? | |
| Kanske skall testa att byta packningarna först. De var rätt så stela och torra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.