AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.454

Motortvätt E70 nära Järfälla?

Hej på er,

Skulle vilja få en motortvätt på x5an, men vill verkligen få det av någon kunnig så ingen databox eller liknande går sönder. Har någon tips på vart jag ska bege mig? Gärna i närheten av Järfälla, Stockholm
.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kan du inte göra det själv? Ett bra avfettningsmedel, samt spola av med mjuk stråle gör väl susen på de flesta motorer?

Det enda du skall tänka på är ju att spola av med mjuk stråle och inte stå och spruta med högtryck rakt in mot relän eller boxar.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Plastpåse över generatorn, på med lämpligt rengöringsmedel, låt verka, bearbeta med en pensel, spola av med högtryck med långa svepande rörelser. Jag har gjort så på åtskilliga bilar utan problem.

/Masten
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag skulle för övrigt vilja påstå att det är betydligt säkrare att motortvätta en modern bil än en gammal då allt är mer inkapslat idag.

/Masten
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Generatorn är nog det minst känsliga under huven, tål att köras på med högtryck utan problem.

Tvätta kall motor, och låt den stå och torka med öppen huv, stänger man huven och kör med en blöt motor blir det ånga under huven som tar sig in ÖVERALLT, och kan orsaka motorstörningar, dock blir det sällan permanenta "skador" utan problemet försvinner när det får torka upp.

Tack för svar, men jag vågar inte. Blev avrådd av en mekaniker. Får köps lite medel och torka själv. Tack ändå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.