|
|
|
|---|---|
|
Tja. Börjar tröttna på min e60. Något att tänka på vad gäller F10? Tänkte mig en svart eller vit. Budget 170-190k. Gärna diesel då det kommer bli en hel del körning i vinter! Tex denna: Länk Stor motor inte alls nödvändigt för min del. Mer ekonomisk än min 530 så jag har något att skylla på ;) Tack för hjälpen! | |
|
Kör inte manuellt. En sån bli ska vara automat bekvämt och skönt. Det är även svårt att sälja en manuell bli då dem flesta önskar automat. |
|
| Tja det är fint med automat håller jag med om. Men för min del spelar det inte jättemycket roll faktiskt. | |
| Automat är att föredra, men inte till vilket pris som helst. Om det skiljer >25' för i övrigt likvärdiga bilar, skulle jag välja manuell OM man inte kör i köer hela dagarna. | |
| Välj manuell! Lättare, snålare (IRL) och billigare. På en bil med högt vridmoment är det inte mycket växlande som krävs. | |
| Jag har automat nu ju och det är skönt i stan. Kör dock firmabil i stan till och från jobb och de blir isåfall mest långrundor privat så automat eller manuell spelar ingen roll. Är dock färsk vad gäller f10. Finns många ex med tex navi? Vad finns mer för attraktiv utrustning? | |
|
Comfortpaket och sportstolar räcker långt. Skinn, navi & HiFi förhöjer lyxkänslan. |
|
| Personligen tycker jag f1x mittkonsolen är som gjord för automat, känns billigt och yxit med hur installationen av den manuella har gjorts. För mig är automat i just dessa bilar och speciellt med 20d motorn ett krav, tycker det är svårt att få till de där perfekta växlingarna på femman med diesel. Pröva är väl tipset. | |
| Lönt att spara ett tag till och gå på en bil med m-paket? Vad kan en sån kosta om ett halvår? | |
| Kör man inte vanemässigt och regelbundet i riktig storstadstrafik med ständiga köer med stopp/kör-trafik, så är den manuellt växlade ett bättre val. Billigare och snålare på dropparna. BMW:s manuella lådor är dessutom mycket fina och det blir i alla fall någon form av riktig bilkörning i den alltmer automatiserade bilkulturen. Själv skulle jag aldrig köpa en BMW (eller någon annan bil helle för den delen) med automat. | |
|
Titta gärna efter en F1x med "kupé-värmare" som är attraktivt. (Dyrt vid tillvalslistan men behagligt om man köper beg.) Har Sportstolar i min vilket jag tycker är helt underbart. Vad gäller Man/Aut på 520d så tycker jag att den manuella lådan är distinkt och lättmanövrerad. Med mycket vrid som sagt, gör att man inte behöver växla så ofta. Men det är ju smaksak. |
|
Verdi |
Gourmand, nuförtiden är en automat både snålare och snabbare än en manuell. Andreas.ss, Vridet har inte med hur ofta man behöver växla att göra. Det är hur brett körbart register man har. Visserligen har jag aldrig förstått det för vem sitter och kör i 90 på 3:an i en bensinare även om det går? Jag växlade lika med manuell bensin som med manuell diesel. Möjligtvis att det går bättre att hoppa över växlar i en bensinare. 2:an -> 4:an osv. |
|
Visst går det att köra manuell med diesel, men det extremt korta varvtalsregistret, dvs från 1800-3500 rpm gör att man får växla hela tiden med manuell. M-Sport är väl inte dumt om man gillar den stötigare fjädringen, men det kostar en del extra. |
|
|
Någon med mer info om denna pärlan? Länk |
|
|
Verdi: Har du inget vrid får du ha mera varv på motorn för att få ut hästkrafterna. Har du däremot mycket vrid, så kan du köra på högre växlar i lägre hastiget och samtidigt ha lite "ork". Så visst har vridet med växlingen att göra... Ska nu inte låta man/aut konvers ta över huntelaar´s funderingar.. Kan bara utifrån min EGEN synpunkt säga att det är en smaksak, som sagt... |
|
|
Jag har manuell och den känns inte alls dålig jämfört med andra manuella bilar. Utan snarare mycket förlåtande och bra, man behöver inte gå igenom alla växlarna m.m. Och i kö fungerar den utmärkt tycker jag. Men om man gillar automat så gillar man automat men bilen är inte sämre med manuell om man är en person som inte har aversion mot manuella bilar. Sen är förbrukningen förbluffande låg. och med tanke på real life förbrukning och de siffror som kommer från tillverkaren, så tror jag automaten har fördelar i EU körcykeln för bränsleförbrukning som man som förare inte har. medans min manuella ligger väldigt bra till jämfört med sifforna Mvh Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.