AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.427

Byte av glödstift och glödstyrenhet? E61 535D 2007

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hade 535:an inne på oljeservice idag och fick då reda på att glödstiftet för 5:e cylinder ej tänder.
Så det för bli byte av samtliga 6 stift samt glödstyrenheten (reläboxen för glödstiften). Verkstaden ville ha ca 5500kr (2000kr material + 3500kr arbetskostnad) så jag tänkte byta själv hemma i garaget.

Sökte rundor lite på nätet efter en bra DIY men hittar väldigt dåligt med info om denna operation.
Har förstått att insuget ska demonteras och att glödstiften kan sitta väldigt hårt, med risk att dra sönder stiften.
Naturligtvis har jag viss mek-vana så jag är inte direkt orolig för den biten men behöver jag några specialverktyg eller dylikt för att kunna byta stiften. Eller är det något annat som är bra att tänka på innan eller under bytet. Momentnyckel har jag.

Någon här som utfört detta byte på motsvarande motor, x35d, x30d?

Mvh Jimmy
thekinglives
Lång hylsa stl 8, gärna sexkant. till glödstiften.

om du inte redan gjort det kanske du vill passa på att demontera swirlflapsen?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Är det inte lång 10mm hylsa?
Annars inga problem att byta dessa stift. Det tar sin lilla tid att tabort allt innan man kommer fram till stiften. Relät sitter också lite bökigt, men det går såklart att byta.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
thekinglives
525: Jo det stämmer.
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för infon.

Hittade en bra DIY-guide för demontering av swirl flaps där insug mm.demonteras, så den funkar ju även hyffsat till glödstiften.

Blir dock inte klok på om min 535d LCI har dessa swirl flaps eller om de har en förbättrad variant. Någon som vet med säkerhet?

Har den swirl flaps så vill jag nog ersätta dessa med blindbrickor i samma "operation" som jag byter glödstiften i.

Mvh Jimmy
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Med guiden så kommer det att gå bra :)
Det sitter swirl flaps på din bil.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ji
2.380
Jimmyboy

Ok.

Hur gör man med Swirl flaps:n då? Ersätter man dom med nya swirl flaps replacements typ dessa... Länk
Blir inte riktigt klok på vilken storlek jag ska ha till min 535d, 22mm, 32mm eller 33mm?

Eller tar man bara bort själva vingarna och "pinnen" och skurvar i en lämplig skruv i hålet för själva pinnen?

Ni som tagit bort Swirl flaps:n, hur har ni gjort?

Mvh Jimmy
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag togbort vingen och axeln och skruvad i en M6(kan ha varit en M5)skruv med lagom längd(med loctite som tätning) på min bil. Tog inte så lång tid att fixa.

Hjälpte en kompis med en 535d -2008, och han hade köpt täckbrickor typ de du länkar till. Läser man lite så står det följande på sidan...

larger swirl flaps (33 mm), designed for vehicles manufactured since 2004.
In the four-cylinder engines were always 22mm swirl flaps.

Nu kan jag inte garantera att det var just 33mm vi monterade men det var absolut inte 22mm iaf. Forska vidare så finner du säkert svar.

Jag har kört ca 10000mil utan flapps utan problem, så valet är ditt ;)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ji
2.380
Jimmyboy

Glödstiftsbytet gick utan några större problem. En del skruvande men det är ju bara roligt så länge det flyter på.
Drog dock av en bult till insugets över infästning vid återmontaget. Stod fel moment i den DIY jag använde mig av. Ny bult är beställd och im. blir det att sätta ihop bilen igen.
Någon som vet vilket moment man ska spänna dessa M6:orna med?

Insugets kanaler va lite oljiga och utanför en av insugsportarna hade de läkt ut lite olja. Verkar dock vara väldigt vanligt, när man sökt på det.
Kan någon bekräfta det?

Varken BMW eller Jarls Bilservice rekommenderar att ta bort swirl flapsen på min 535d LCI eftersom den har de nyare och förbättrade flapsen. Så jag låter de sitta kvar.

Mvh Jimmy
thekinglives
Jimmyboy: Sade BMW eller Jarls vad swirlflapsen gjorde för nytta?
Läser man BMWs egna tekniska dokument så står det att de sitter där för att optimera motorns utsläpp, står även att de bidrar med att snabbare uppnå högre temp i pf vid regenerering.

Jag ser det så här: Varken BMW eller Jarls lär hjälpa till med några renoveringar
när dina swirlflaps havererar.
Snarare kan de tjäna en hacka.
Alltså ersatte jag mina med fina täckbrickor i teflon 33mm.
En av mina swirlflaps var väldigt glapp och sladdrig, vad hade hänt om den totalhavererat?

Angående oljiga sotiga insug bidrar det säkert också till havererade swirlflaps.
Det är väl AGR/EGR, återcirkulation av avgaserna som skitar ned, detta borde man också bygga bort, vet dock inte hur.
Ji
2.380
Jimmyboy

thekinglives: Nä visst är det så, de har ju inget att förlora på att säga att man ska behålla SF. Men samtidigt så är det ju så att BMWs ingenjörer har ju inte satt dit dom utan anledning, det vet vi ju. Är det nu så att de sitter där för att få upp temperaturen snabbare i partikelfiltret så är det en funktion som jag absolut vill behålla.

Vilken motor och årsmodell hade du?
De nyare motorerna har en uppdaterad och förstärkt variant av SF.

Mvh Jimmy
thekinglives
Jimmyboy: Samma som du. 535d 2007-03(lci) alltså hade jag också den förstärkta.
Jag har ioförsig inget pf längre att oroa mig för, men jag tror inte det påverkar vid normala förhållanden.
Tror också risken är rätt liten att råka ut för haveri på swirlflaps, men med min otur
så hade jag garanterat gjort detta. Plus att det är rätt trevligt att ha en anledning att plocka väck pf och få en förbrukning som på en 520d 0.67 blandat.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Håller med "thekinglives" hur mycket som helst. Just därför köpte jag
en 525d LCI (3.0)för att de inte har swirlflaps. Har hjälpt flera kompisar att
plocka bort dem från 520d även de LCI som ska vara förstärkta......
De sitter fast i ett halvt läge med lös axel. Bort med dem bara.
Väldigt billigt i det stora hela plus att du sover såååååå bra i fortsättningen.

Mvh Jonas B
Hej!

Min bil ger följande fel:

4212 - Glödstift cylinder 1, aktivering
4252 - Glödstift cylinder 5 aktivering
4262 - Glödstift cylinder 6 aktivering

har bytt glödstift men fortfarande samma fel, kan det vara glödstyrenheten som även behöver bytas ?
Ji
2.380
Jimmyboy

Kom på att jag glömt uppdatera tråden angående bytet.

Glödstiften är nu bytta utan några större problem.
Jag använde mig av en mycket bra DIY som gällde utbyte av swirlflaps... Länk
Speciella verktyg som är bra att ha är en lång hylsa 10mm samt en momentnyckel för att dels ha koll på momentet när man lossar de befintliga glödstiften resp. monterar de nya.
Nedan moment gäller för BERU glödstift M10.
Max moment vid lossning av de befintliga stiften = 35Nm
Max moment vid montering av de nya stiften = 15Nm

Mina glödstift lossnade utan problem redan vid 20Nm. Skönt att slippa smörja och värma i omgångar.

Bytet tog ca 3h totalt och då tog jag det i lugn takt.

När det gäller de omdiskuterade swirlflaps:n i insuget, som man lätt kan byta/ersätta när insuget är demonterat,så valde jag att behålla dessa. Efter att ha pratat med 4 olika verkstäder som alla rekommenderade att behålla dom så bestämde jag mig för att låta dom sitta. Anledningen är dels att min motor har de uppdaterade swirlflaps:n och de var hela och fina. Och dels att partikelfiltret sätter igen snabbare om man tar bort Swirlflaps:n.

Mvh Jimmy

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Klart att de rekommenderar dig att behålla dom.
När de sugits in i motorn kanske det är just den verkstaden som får göra jobbet med motorbytet!!

Swirlflaps är det första jag tar bort på mina bilar direkt när jag köper dom annars sover jag inte gott om nätterna.

Tror knappast att PF-skulle sätta igen snabbare för du inte har swirlflaps men hellre ett igensatt partikelfilter än en swirlflap i cylindern :)

swirlflapsens funktion är även att minska oljudet som kan uppstå under vissa omständigheter då EGR(avgasåterledning) är aktiv.

Bäst mår nog bilen utan EGR,Swirlflaps och PF.

Håller helt med Deejaywasp i dennes bedömning.
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för era åsikter boys, men i detta fallet väljer jag att lita mer på BMWs ingenjörer och verkstadspersonal med lång erfarenhet än på några "hemmaskruvare" som i sin tur läst om SW-problemet, på äldre motorer än min, på ett internet-forum.

Resonemanget med att BMW-verkstäderna och de oberoende verkstäderna svara så för att få in en ev. rasad motor och tjäna lite pengar håller ju knappast.
Det är ju bara löjligt att tro anser jag. Ingen av de verkstäder jag pratade med hade haft en enda motor (likt min) med sw-problem, vilket ju säger en del.

Att PF skulle sätta igen snabbare känns däremot väldigt logiskt eftersom PF är väldigt beroende av att komma upp i och arbeta i värme för att må bra.

Känns som att felet med sw är väldigt ovanligt (med motorer likt min) eftersom man inte läst/hört mer om det, men det tar ju inte bort det sura när det väl händer.

Med ovan skrivit så hoppas nu att jag slipper skriva en tråd i snar framtid om hur man bäst och billigast fixar en motor där sw gått sönder ;)

Mvh Jimmy

thekinglives

Vad menar du med "konstanta urbränningen"?
thekinglives
mahhbechh:Att en del av urbränningen sker under normal drift, och att en mer avancerad "pyrolys" sker med jämna intervaller.

Anlledningen att BMWs ingengörer flyttade PF närmre grenröret på LCI är just för att få en konstant urbränning av PF. Ju högre temp över PF desto mindre askhalt i PF.
Samt att den mer avancerade "pyrolysen" kan göra sitt jobb snabbare.

Jimmyboy: Skulle det inträffa kan du ju gjädja dig med att du är en av otroligt få
(enligt BMW) rent av unik;)

Grenrör(535d) kablar i bakluckan på touringen och kompressorn till nivåregleringen
navdatorn CCC är också väldigt unika "typfel"
Jag måste säga att man känner sig rätt unik med E6X:)
Ji
2.380
Jimmyboy

thekinglives: Du kan inte mena allvar med att jämföra de EXTREMT vanliga och kända E61-typfelen som du specar ovan med sw-problemet. Om du är av den åsikten så är jag glad att jag inte följde ditt råd måste jag tillägga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.