|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick mail från BMW om den senaste kampanjen på 318d Advantage Edition. Känns som hyffsat ok pris, 279000 för företag. Ger utrymme för lite mer utrustning, men frågan är om jag ångrar mig med den motorn? Har kört några 118d och där har det känts tillräckligt men 3:an är ju en större och tyngre bil. Eller gå på en något enklare utrustad 320d? Tacksam för synpunkter! Tillval jag tänkt ha är automat, M-paket, Loungepaket och tonade rutor. Är x-drive också något ni tycker att man bör addera? | |
|
316d 318d och 320d har identiska motorer, Det som skiljer är hur mycket effekt BMW ställt in i ECUn. Min 320d har "låsts upp" av SMO och ger nu 215 istället för 177 hästar. Hanm gör tydligen ett par 316d och 318d i veckan, specifikt för tjänstebilsmarknaden. //Anders |
|
|
Jag har också provat 143 hästarn och jag måste säga att motorn är väldigt fin även utan "chip", räcker gott och väl till normal användning. Den känns mer vridig och tappar orken först på högre varv. Registret tycker jag var brett nog. Bilen jag körde var en 318d touring med auto och "SPORT" paketet. För de pengarna man talar om skulle jag nog lägga på x-drive. Jag gråter då och då över att jag valde M-paketet över X-drive på min bil.. //Anders |
|
Verdi |
0-100 siffror: 118d RWD: 8,6 sekunder 318d Touring xDrive: 9,6 sekunder 318d Touring RWD: 9,2 sekunder 320d Touring xDrive: 7,7 sekunder 320d Touring RWD: 7,6 sekunder Klart det räcker till. Glöm dock chippning. Det går inte på nyare bilar. |
| Chip kanske inte går (men vem vet, snart?) med dieselboxar finns ju (även isf bensinboxar) av Hartge mfl. | |
Verdi |
Dieselboxar är skit tills någon bevisar motsatsen. Problem med boxar: - bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning - antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment - automatlådor får felaktiga värden på vridmoment - momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej - regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt - beräkning av avgastemperatur störs - beräkning av serviceintervall störs - diagnossystemet störs Det är inget jag utsätter min bil för iaf. |
|
Verdi. De kunde "chippa" min -09 som är exakt samma motor med exakt samma styrsystem som 184 hästarn som sitter i exempelvis e91LCI 2012.. och vad jag förstått samma som i F30. dock talar de inte öppet om det, men på SMO´s facebook feed så ser man att de till exempel gjorde en -14 Passat samt en X5 4.0d Jag håller dock med avseende dieselboxar. De är skit i jämförelse med att antingen a. köpa en model med större motor orginal b. "låsa upp" effekten i enhetsmotorer som får sänkt effekt av marknadspositioneringsskäl (Se BMW 316d-318d-320d eller Mercedes C111-113-116) Ta inte mitt eller Verdi´s ord på det, slå en signal till SMO i Gävle, eller VTECH i Södertälje. //Anders |
|
Verdi |
amullo, Både 184 hk motorn och X5 40d 306hk som den i deras facebook-feed finns på VTechs hemsida utan nåt hemlighetsmakeri. Tror inte de fixar F30. X5 40d 306hk: Länk 320d 184hk: Länk |
Verdi |
Fick svar från SMO angående min 330d "Det finns inget till den för eftermarknaden i dagsläget, så just nu är det bara tillverkaren som har något. Du blir meddelad när en lösning finns." |
|
Vad menar du med "upplåsning" av effekt Amullo? Din motor har aldrig funnits original med effekten 215hk. ------- //Lövet |
|
|
Andreas. Menade inte 320d, utan 316d-318d som är samma motorer som 320d motor, bara med nedställt effekt. Samma lika med SAABs gamla 1.8t som var identisk med 2.0T Aero. Vrid och effektmålen ställdes ner i ECUn och kunde "låsas upp" vid en optimering. Verdi! Där ser man! Då kommer det sannolikt.. Var ju samma med x23d 204hk motorn när den kom.. ingen fixade den, men nu går det. //Anders |
|
|
Är det samma turbo, kylare, intercooler och allt det där som behövs runtomkring också på 316d,318d, 320d? |
|
Verdi |
Framförallt är det inte samma växellåda, koppling osv. Så det är inte bara effekten som skiljer. Men visst, marginalerna är rätt stora och ska man inte dra husvagn i alperna med rumänsk diesel i tanken så går det väl oftast bra att trimma lite. Har själv kört säkert 20 tusen mil i eftermarknadstrimmade turbobilar och inte haft några problem. |
|
Amullo: 1.8t (150hk) och 2.0t med 175hk var exakt samma motor men inte Aeron på 210hk. Turbon skiljer. ------- //Lövet |
|
|
Det där gällde ju även OG 9-5 och 9-3, alla trionic7motorer var ju samma förutom slaglängd mellan 2.0 och 2.3 och Aeromodellerna hade Mitsubishi td04 istället för Garrett GT 17. Så här gör ju alla biltillverkare, det kostar lite att certifiera samma motor med olika uteffekt jämfört med att konstruera olika motorer och långt fler delar. Hade jag valt mellan 318d och 320d så hade jag tagit den billigare och valt till nån utrustning för mellanskillnaden. Ingen av dem är någon raket och tillsammans med en automat så känns inte effekttappet vid vanlig körning. Men beställ den utan emblem 😉 |
|
|
F3x plattformen har väl inte trimmarna knäckt ännu men det kommer säkert det med. Verdi, till din bil finns ju PPK från BMW, de som kört har varit imponerade men det kostar ju lite mer än eftermarknadskit. Jag tror inte PPK finns till 318 dock. /DJ |
|
|
Hade definitivt valt 318d, tycker motorn/effekten räcker mer än väl till. /J.I |
|
| Nu finns x-drive kampanj för 9900 kr till 318d. Men det verkar som man inte kan välja automatlåda til 318d med x-drive ? | |
|
Det verkar ha blivit ett slags vandringssägen att motorn är identiskt och endast effektuttaget skiljer. Tyvärr har det ju visat sig att så inte är fallet; det skiljer en hel del mellan de olika varianterna och detta måste man ta hänsyn till när man väljer att trimma en motor. En 316d är inte samma som en 320d, tyvärr, trots att de båda bygger på samma motorblock. Eller mera cyniskt: Riktigt så enkelt har inte BMW gjort den för eftermarknaden...;) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Dessutom är körbarheten bättre om det är en manuell eftersom momentkurvan inte är så kuperad som på de med högre laddtryck. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
E90 LCI, 316 vs. 318, exakt samma motor. Jag har själv kollat reservdelar gällande block, spridare, turbo, topp, kammar, kolvar, stakar, vevaxel, svänghjul, koppling, växellåda, kardan, diff, drivaxlar, hjulnav osv... 320, INTE exakt samma. Mvh, Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.