|
|
|
|---|---|
|
Kör idag omkring med ca 300hk och 600nm i min e91lci 09. Funderar stark på att ta bort dpf och mappa om. Har provat sökt men hittar nästan ingen information om detta. Är det någon här som kör med steg2 i sin 330d eller vet om det är värt det? Blir responsen samt 100-200 tiderna så pass mycket bättre så man höjer ögonbrynen eller en onödig kostnad för mig som kör vanlig svensson körning och endast gasar på vid landsvägskörning eller om en audi kommer i backspegeln :D | |
|
matteias: Jag ser att klippet är lite gammal och jag antar att du kanske har lite mer info idag angående steg2??? Jag är också sugen på att satsa på steg 2 och då undrar jag vad man behöver byta ut och hur mycket ger det i effekt? |
|
|
Ska köra min 330d på rullarna på måndag, ska bli intressant att se vad jag har. Jag har optimerat, dpf off downpipe och 3" fullflödes hela vägen. Vtech ska ha gjort en individuell optimering på den, men det var diverse strul när bilen var där så allt gjordes före dpf byttes ut. De sa att det inte skulle ha nån betydelse att optimering gjordes innan filtret togs bort, men det låter märkligt i min värld. Den går bra helt klart och låter underbart gött :) Ryker inte speciellt mkt men luktar väldigt mkt mer om avgaserna. Jag är dock inte helt nöjd, borde nog gå lite bättre. En kompis hade förut en 325d lci 2wd, med samma motor. Han hade endast gjort optimering och inget mer. Rullande start gick den bättre. Inga problem att besikta då boxen fått en dpf-off fil. Det som behöver göras är byta ut filtret mot ett ersättningsrör. Hos Vtech kostar röret 6.000kr. Är ett jävla jobb att byta vilket jag gjorde själv. Kostnad mont röret ca 2.500-3.500kr. Sen behöver boxen programmeras så den inte ger nån felkod. |
|
| Tack Mr dohc för bra info, återkom gärna efter att du har bänkat bilen 👍 | |
|
Då var det rullat och klart, blev torsdag istället för måndag. TM Chiptuning på Tjörn gjorde det. 291.5 hk på hjulen. Fick inga Nm på hjulen av nån anledning. Omräknat blev det 327.5 hk och 588 Nm i motorn, 38hk förlust på drivlinan. Är själv inte så påläst på bromsning men 11% förlust är tydligen lågt räknat på en 4wd. Borde va närmare 15 % och då blir det andra siffror. Nån som är bra på matte får gärna räkna på det. Steg 1 ger enligt Vtech 300hk / 600Nm, och jag har steg 2+ eller vad man nu ska kalla det. Tycker jag borde fått mer Nm. |
|
|
Nm på hjulen blir väl mer på hjulen än i motorn pga utväxlingen 0,9xxx i dieslar(tvärt om vad som är logiskt) så du har nog över 600nm. |
|
|
Siffran jag fick var i motorn 588, fick som sagt ingen siffra på hjulen. Hans datorn räknade om till 291.5whp till 327.5hk/588Nm. Jag borde ha mer än 600 i motorn. |
|
| Ska man ange vridmoment på hjulen måste man också tala om vilken växel det gäller. Vridmomentet på hjulen är flera gånger högre på ettan än på högsta växeln. Effekten på hjulen är däremot oberoende av växel (men givetvis beroende av motorvarvtal). | |
| Nån här som vet vad laddtryck ska ligga på original / optimerat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.