|
|
|
|---|---|
|
Har idag 16" RFT sommar och vinter på min BMW 320d E91 (2010). Körkänslan är allt annat än bra med dessa däck, otroligt spårkänsliga. Tänkte därför börja med att byta ut sommardäcken. Har idag 205/55 R16 men har hittat en uppsättning bättre beg Pirellidäck med fina fälgar som jag är sugen på. Dessa däck har 235/55 R17. Skulle det funka på min BMW eller finns det risk att det slår i? Är det dumt att byta från 16" till 17" och bredare däck? Risk att större/bredare däck gör att det blir mer spårkänsligt än om jag skulle köra med 205/55 R16? Tacksam för svar. | |
|
235/55R17 passar t.ex. 5-serie F1x och blir för stort för din E91. Börja med att kontrollera att däcktrycket är korrekt. Därefter ev snedslitage och felaktig hjulinställning. Kvarstår spårkänsligheten hade jag bytt däck, nya 16" eller 17" i rätt dimension. Har haft 16-18" på mina E9x och aldrig haft några problem med spårkänslighet. Varken med RFT-däck eller utan. |
|
|
235/55-17 är för hög profil och ger mer än 9% förändring i rullomkretsen (max 5% är tillåtet men redan vid 2-3% märks det rätt rejält) och de lär ta i vid fullt rattutslag/full nedfjädring. Det lär dessutom se väldigt konstigt ut. De fälgarna är nog avsedda för en 5-seriebil eller liknande... 235/45-17 är mer rätt dimension i 17". Om du vill göra det enkelt - skippa RFT-däcken direkt och köp vanliga däck: billigare och bättre på ALLT utom att de inte går att köra på när/om man får punktering (vilket har hänt mig två gånger totalt under alla år jag kört bil och då har båda varit smygpunka pga spik/skruv i däcket, vilket jag upptäckte vid regelbunden lufttryckskontroll på bensinstationen i samband med tankning). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
225/45R17 är vad BMW monterar original på 8" breda fälgar till E9X. T.ex. Style 285 är en ganska vanlig fälg som lär finnas på Blocket: Länk |
|
|
Tack för svar. Däcktrycket är rätt, kanske skall boak en tid för att se över hjulinställningarna då innan man letar nya däck. /Dennis |
|
|
Hej jag har 225/55-17 på min 320i 2008 och det funkar hur bra som helst fyller snyggt upp hela huset. |
|
| Epsilon: dom fälgarna är faktiskt dom jag helst vill ha! Scannar av blocket ofta efter dessa utan resultat (inte i stockholms-regionen iaf). | |
|
Du har god smak :) Förmodligen dåligt utbud pga fel säsong. När jag köpte 285:or fanns det ett flertal på Blocket. Här har du en uppsättning annars: Länk Dock lite märkligt att han anger dimensionen till 225/50 17 vilket inte är org. |
|
|
denaxe: Du kan ju även kolla på Powerbörsen till vänster under Delar säljes, där kan det också dyka upp något. Nyare BMW är känsliga för korrekt hjulinställning och att man inte tar i trottoarkanter med mera. Länk är duktiga på BMW samt kan göra 4-hjulsinställning, inte omöjligt att Dr Per har några begärde fälgar/ däck ligger, kolla. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.