AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.455

Vad göres och vad kostar en 180000mila service på en 320I 2008

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Hej ringde och prata med BMW idag så sa de att 18000 mila servicen bara var en ren olje service och de skulle kosta 1200kr.
Så var in på Mekonomen och titta om jag skulle göra det själv och då gick materialet på ca 1200kr.

Så kan priset stämma på en Auktionerad verkstad?
Då är det ju klart värt att låta de serva bilen.

Sen så prata de om att tändspolarna bytes ut om behov finnes på good will från BMW så ska inte kosta nått.
Någon som känner till nått om det?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Du utelämnar rätt mycket info, vilken bil årsmodell etc gäller det?

BMW har inga milstyrda serviceintervaller. T.ex. min bil ska servas var 2500 mil eller vartannat år. Första serviceen är en "oljeservice" nästkommande service en "inspektion 1 service" nästa "oljeservice" och slutligen "inspektion 2 service" sen börjar det om igen med oljeservice osv. (Sen ska bromsvätskan bytas minst vart annat år)

Det gör det omöjligt att utan ytterligare information veta om det är en oljeservice du ska göra på bilen. Har du lämnat rätt info till BMW (bl.a. reg nr) bör du fått rätt svar. Priset 1200 för en oljeservice låter prisvärt. Eftersom oljeservice enbart innebär byte av olja och oljefilter, inklusive förhållandevis banala kontroller så går det rätt fort. Olja kan man köpa på nätet billigare än på Mekonomen.

Vet inget om BMW:s goodwillprogram. Men en sak vet jag av erfarenhet. BMW vill gärna ha in alla BMW bilar på service. Syftet är givetvis först och främst att serva bilen och att vid behov fixa till "produktionsfel" "goodwill" men även att hitta fel och brister på bilen som innebär merförsäljning av reparation och reservdelar. Det kan vara en orsak till prisbilden för servicen.

Bor du nära en BMW verkstad så är 1200 kr prisvärt för en oljeservice. Har BMW lovat det får de hålla det.

E
an
191
anders82
Jag har en 320I 2008 170hk.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Goodwill på en -08 som har gått 18.000 mil?? Tror du hört fel!

Mvh
Helt korrekt att tändspolarna byts kostnadsfritt om det inte gjorts tidigare.

Så ja, det finns "goodwill" på en -08 som gått 18000 mil.

Fö så finns det inga fasta miltal för service, utan den är konditionsbaserad.

Om BMW säger att det bara behövs en oljeservice denna gång (+ ev fria åtgärder) är det så. Vid varje oljeservice ska dock även mikrofiltret till kupén bytas ut. Kolla så även det ingår.
an
191
anders82
Microfiltret är 1 vecka gammalt så de behöves ej bytas .
Där ser man.
Normalt byts det som sagt ut vid varje oljeservice, om bilen servas enligt plan.

Varsågod för hjälpen.
an
191
anders82
Tackar alla för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.