|
|
|
|---|---|
|
Hej! E39 528 -97 Har ett missljud från multiremmen vid tomgång, det låter som ett typiskt remgnissel, spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Det låter mest om man lyssnar med örat mot generatorn. Räcker att man varvar upp lite så tystnar det. Har bytt vattenpump, löphjul och remmen så dom orsakerna räknar jag bort. Ljudet avtar även om man sprutar lite smörj på remmen. Ac remmen krokade jag bort så den kan man också utesluta. Hittar inga missljud när remmen är borta. Man får ta i rätt så bra för att lossa den mekaniska spännaren. Misstänker att det kan vara den som inte spänner tillräckligt men tycker då att oljudet borde vara kvar även vid högre varv? Känner inget glapp i generatorhjulet, kan inte heller höra något morrande från lagret, servopumpen ger lite motstånd när man snurrar på det men inte mycket. Men vet inte hur det ska kännas? Finns det något mera jag kan kolla efter eller testa? Har någon annan här haft liknande oljud från remmen och hur åtgärdade ni det? Tack på förhand! | |
|
Var ute och kollade en sväng till och noterade att sidorna på remmen verkade lite slitna. Det vita bandet som är inne i gummit börjar titta fram lite. Hängde av remmen igen och felsökte remhjulens kanter. Hittade några små jack i generatorhjulets kant och slipade ner dom försiktigt. Men ljudet fanns kvar endå. Testade även att applicera smörj på remmens kant utan resultat. Slutar endast låta när jag sprutar på remmens insida. Nåväl, får väl ta hem en spännare och byta. Om ingen annan kommer på något så återkommer jag när spännaren är bytt. |
|
| jag hade missljud på min bil Bmw 523 E60 och min kompis papap sa till mig att testa byta alla tändstift (Eller den som är dålig) samt luftfilter och då försvann problemet för mig, Testa att kolla ifall någon Tändstift är dåligt samt byt luftfilter. | |
|
Kan du hitta eller lägga upp ett ljud- eller videoklipp så man kan höra hur det låter? Brukar finnas mycket sånt på Youtube. ___ Min bil: Länk |
|
|
Kanske något här som kan hjälpa dig: ___ Min bil: Länk |
|
| Videon hjälpte lite att utesluta vissa saker. Ska dock börja med att byta spännaren, har fått hem en ny men inte haft tid att byta. Återkommer med resultat när den är bytt. | |
|
Nu är spännaren bytt och ljudet är borta. Men ska köra en lite stund innan jag är helt säker. Ljudet försvann en kort stund när jag senast bytte remmen, men kom tillbaka kort därefter. När jag fick bort spännaren så såg jag skrapmärken på metallen innanför löphjulet. Kan vara där remmen gnagt i sidan. Förmodligen har spännaren varit slapp så remmen kunnat vandra på löphjulet. Jag bytte spännaren utan att lossa viskofläkten och fläktkåpan. Var jävligt trångt men det gick bra underifrån. Fick hänga bort remmarna och lossa på löphjulet som sitter ovanför spännaren sen gick den att få bort om man vek den mot luftburken. |
|
| Har kört några mil nu och ljudet är fortfarande helt borta. Fan va skönt. Slipper man skämmas med en skrikande bil i köer och dyligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.