AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.155

Lackstift eller är det ingen ide ?

Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Har en e90 08:a som fått lite stenskott på huv, a-stolpen och på taket. Är det ens någon ide att försöka fixa till detta med lackstift eller kommer det bara se konstigt ut ? Är en alpin vit lack.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du vill förhindra att det börjar rosta så är det en god ide men man kommer att se på nära håll att det är ilagt med lackstift. Själv tycker jag det är rätt mycket bättre än lacksläpp och rost. Känn på lacken runt stenskottet. Lossnar denn när du petar med ett vasst föremål ska den bort för den kommer lossna ändå, sitter den fast är den ok. Sen kan du ta lackstift och framförallt klarlackstiftet.
Efter fem år är alla mina lackstiftlagningar oskadade.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
Ja och kan du inte stå ut med finishen får du lämna in för lack.

/Martin
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Om man har gott om tid och tålamod så kan man få riktigt snygga lagningar med lackstift om man våtslipar ner eventuella upphöjningar och sedan polerar.

Använd INTE den medföljande penseln, köp istället en liten fin pensel eller en tandpetare för att försiktigt fylla stenskottet med färg. En bomullspinne kan också fungera, då kan man bygga upp många tunna lager.

/Masten
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Huven struntar jag i, är väl aluminium huv på Bmw ?

A-stolpen och taket vore det surt om det började rosta så där får jag försöka snygga till det. Peta bort lös lack, tvätta med sprit och sen måla om jag googlat ordentligt ?

Tack för råd :)
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Jag använde mig av denna guide när jag lagade mina stenskott och det blev riktigt bra.

Alpin vit lack är väl en solid lack och det är enklare än att laga metallic.

Lycka till!
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ta några droppar färg i en kapsyl eller liknande och blanda med några droppar förtunning. Färgen blir då som vatten och är väldigt lätt att lägga på snyggt. Det som gäller vid påläggning av färgen är som nämnts ovan att lägga i flera tunna lager, att arbeta med en superfin pensel och att bara måla i skadan. Penslar finns i hobbyaffärer typ panduro. Ha en trasa med förtunning redo om penslingen inte blir bra, då torkar man bara av snabbt och börjar om.
Klarlacken (sirapen) som förjde med bmw:s lackstiftkit funkade inte att späda så jag skippar den.
ma
7.450
marin849
Visst är den klarlacken som sirap men den ger ett mycket bra skydd!

Annars sprayar jag lite klarlack från lackspraykit i en kapsyl och använder den klarlacken.
Färgen är ju otroligt tunn så jag skulle inte förlita mig på den som enda skydd.

/Martin
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Köpte ett lackstift på Bmw. Maskade runt stenskotten och la i färg med en fin pensel. Därefter på med klarlacken, sirap som någon sa :)

Nu får det torka, det syns ju om man vet var man ska kika men bättre än innan. Är ju ingen ny kärra heller :)

Fyllde i stenskott på stötfångaren och det blev riktigt bra :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du vill ha en jämn yta så kan du ta ett tops och lite rubbing samt finpolera runtom stenskottet.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.