|
|
|
|---|---|
|
....and dont say keep it in a warm garage! :-) Har kollat rund, Calix säger att de har inte testad och kan inte reccomenderas till S85. BMW har ingenting. 1/Pump som värma upp kylvätska....kan man få problem att starta bilen därför bilen har för höga temp värde? 2/Är en "heater pad" den bäst lösning? Länk Har någon testad eller rekomenderas någonting annat? | |
|
Kolla här Länk , det är en finsk M5 E60-ägare som installerat en "heater pad" på sin S85. Fungerar det för honom i Finland så fungerar det i Sverige :) /Masten |
|
| Jag hade det på min E61 i kombination med Defas kupevärmare - funkade kanonbra. | |
| Ser ut som han slipat bort räfflorna på oljetråget. Enligt installationsbeskrivningen till de flesta heat pads så krävs det en plan yta. | |
|
Tack killar, jag läste tråden på M5board med Anzafins installation med en Wolverine värmare. Ska beställa en sån..... och fortsätta med isoleringen i garaget..... cant believe how cold its getting already. |
|
thekinglives |
En slangvärmare (pump med värmeelement) borde funka. Motorn blir varm samt att kupeelementet inne i bilen blir varm, så ingen is på vindrutan. Iomed att vätskan cirkulerar blir hela motorn jämnvarm och ingen risk för att intelligenta system börjar bråka.. Undvik kinapumpar som säljs uppifrån landet, satsa hellre på en pump från 123ignition. |
|
Mm. Jag ska pråta med svärfar om en pump. Jag kollade på den 123ignition och frågade Aryan om dem hade andra BMW kunder, han sa att jag måste kolla om pumpen har rymmet (dimensioner är på installations guide).....den är 105mm x 60mm....det borde går. Men frågan är vart man koppla den till vilka kylvätskaslang och vart - så att man inte får konstiga temp värder i bilens sensorer. Antti (finsk) killen ska försöka med en pump, så jag ska kolla hur det går för honom....egentligen ville jag inte ta bort små fenarna på undersidan av oljetråg. (Sorry for butchering the Swedish language!) Winters coming. |
|
|
Ska du ha den när bilen står avstängd i garaget eller när du kör i Överkalix i vinter? Om du ska ha uppvärmning till de elektiska komponenterna såsom databoxar och annat dyl så hjälper det inte mycket att du värmer upp motorn då dessa sitter inte direkt vid motorn. Satsa på att få in värme i garaget samt grym isolering isf. Har min bil i ett kallgarage som är från 50-talet, men helt ok isolerat, och det blir sällan kallare än 3-4 grader när det är -20 ute. |
|
thekinglives |
Jag satt min på ena returen från värmepaketet, monterade den i flödesriktningen. Från värmepaket till motor. Ha aldrig pumpen ikopplad när du har tändningen på i bilen, då kan bilens värmeventiler reglera och stänga flödet till pumpen. Se till att lufta systemet noga, annars finns risk att du bränner elementet i pumpen. Angående slangarna till värmepaketet så är de tre, en till och två retur, höger,vänster. |
|
Beolab - ....det var tanke - att ha ett bra isolerad garage också....mycke jobb! Jag har började med vindpapp.....nästa steg är wool etc etc thekinglives - ....tack, ska ha Per from Bil o Motorteknik gör jobbet, vilken pump har du använt? |
|
thekinglives |
Nu använder jag den från 123 ignition, Först beställde jag en på 2kw, men eftersom jag ville kunna köra en vanlig kupevärmare samtidigt från ett vanligt 10amp vägguttag så fick det bli den förstnämda. Vill du ha en 2kw får du köpa min förmånligt om du vill, halva priset..men det räcker med den från 123ignition. |
thekinglives |
Länk så ser 2kw ut |
| CE godkänd *Skratt* | |
|
Den här kör jag, Länk den brassar på mer än ignition123 värmaren. Ser exakt likadan ut, men har ständig cirkulation och har en termostat som slår av senare. Jag har en från ignition123 i min 530 och den är inte alls lika effektiv. Den cirkulerar bara när den uppnått temperaturen och det verkar inte bli lika effektivt. Notera också att den i min länk har ett externt jordbläck, vilket är en uppdatering, oklart om ignition123 värmaren har det nu. När jag köpte för två år sen hade den inte det. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
thekinglives |
ola:Ser ingenstans hur mycket effekt din värmare skulle vara på? Däremot är ju thermostaten högre ställd, dock inte detsamma som mer effekt. Sedan "om" det nu är så att den har högre effekt, kan det ju vara som jag skrev ovan, att man inte vill ha högre än 1100w för att kunna köra en kupevärmare också på ett 10amp uttag. Vidare har värmaren från 123 samma typ av jordbleck nu, För att inte strömsätta bilens kaross hölje. Din beskrivning av hur värmaren från 123ignition fungerar är fel. Den värmer samt cirkulerar vätskan kontinuerligt vid lägre temp än 40 grader, samt stänger både värme och cirkulation vid 55 grader, för att återigen starta vid 40 grader.... |
thekinglives |
ola:Ser nu att den har samma effekt....så.....bara att välja vilken Maxtemp man vill nå. 50 eller uppemot 80... Nu öppnar väl inte så många termostater innan 80, men om någon har en typ som öppnar får ni ju passa er så ni inte eldar för kråkorna. |
|
king, du har såklart rätt i funktionen på 123 värmaren. Men jag har hursom upplevt den mindre effektiv än den andra med konstant cirkulation. Avhandlas en hel del om detta i denna tråd Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ok, I spoke to Per and he is looking in to the installation.....I dont trust myself. Will I have any problems regarding my warranty? (E61 2007 S85). I'm assuming he knows all of this you guys are discussing. If not - I'll have him read this thread. Sorry its Friday, and my Swedish seems to have deserted me, after a beer....or two. |
|
| Länk | |
thekinglives |
Marin 849: den pumpen är den jag har liggande...Jag drar härmed tillbaka erbjudandet om att köpa den....vill ju inte bli stämd:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.