|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om jag slår på tändningen och mäter på pinne 85 och 86 på bränslepupmsreläet, dvs. spolen, så får jag 1.7 V. Flttar jag ena mätproben till chassit eller till den jordpunkt som det är kopplat så får jag cirka 13V. Det sitter två jordpunkter under plastkåpan som finns bredvid påfyllningen för luftkonditioneringen. Om jag flyttar mätproben från jordpunkten i chassit till någon av jordkablarna som går in i den 8-stiftiga kontakten som sitter i samma låda bränslepumpreläerna så får jag 1.7V. Borde ju vara 13V där? Det är svårt att se hur kablarna går från jordpunkten till kontakten, måste ta bort en massa grejer för att komma åt. Om man byglar pinne 85 och 86 i hållaren så hör man att bränslepumparna går igång. Reläerna fungera båda två, klickar till i dom om man ger dom 12V. Förutom Bentley manualen har jag elschemat "Electrical Troubleshooting Manual, 9/92-7/94. Bilen är tillverkad 1 juli -93 så den manualen bör ju stämma. Kompisen som hjälper till är både elektriker och bilmek. |
|
| har du gjort ren kontakterna till dom 8 jordkablarna du nämner som fästs i chassit? | |
| Dom är rengjorda och sprayade med kontaktspray. | |
|
Då rekommenderar jag att prova en uppsättning andra motronicboxar för att utesluta fel där. Jag har nämligen haft exakt samma fel på en BMW jag ägt och där var boven motronicboxen. Johan |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@PAS : Bra beskrivning! Så du tar loss reläet och mäter ned i sockeln - eller hur? Conclusion #1 : Då vet du att du har +12V fram till bränslereläet. Conclusion #2 : Då vet dessutom att ECM-reläet fungerar (fast hade det inte fungerat så hade inget fungerat - den ger ström till motorstyrboxen). MEN! Den primära kretsen jordas av motorstyrenheten (nämnt det två gånger tidigare). Du kan inte utgå ifrån att det ska finnas jordpotential där (där finns garanterat en del skyddskretsar inuti motorstyrenheten). Så....... Vad du skall göra är divide and concquer. Styrkretsen till bränslepumpen kan delas in TVÅ delar. #1 ) Spänningsdelen #2) Jordningsdelen Verifiera dessa delar VAR FÖR SIG. #1) Spänningsdelen Denna har du redan verifierat. Men dubbelkolla att du verkligen har +12V mellan sockeluttag #86 och känd god jord. Dubbelkolla med elschemat att det verkligen är sockeluttag #86 som får +12V, det brukar dock vara så. #2) Jordningsdelen Här tar du reda på om jordstyrningen inuti motorstyrboxen fungerar. Koppla en mätlampan (med vanlig glödlampa) från ett känt bra +12V uttag och ned i sockeluttag #85. Dubbelkolla med elschemat att sockeluttag #85 verkligen är jordsidan. Kopplar man fel in mot motorstyrdatorn kan man myclet lätt bränna upp den i ett ögonblick. Med allt avslaget ska den inte lysa. När du slår på tändningen bör systemet prima och då kommer motorstyrboxen under någon sekund att sluta sockeluttag #85 till jord och ström kommer att flyta och glödlampan kommer att lysa. Likdant när du försöker starta bilen, då ska motorstyrboxen sluta sockeluttag #85 mot jord och ström kommer att flyta och glödlampan ska lysa. Om den INTE lyser så vet du att felet antingen ligger i motorstyrboxen eller kablaget på väg dit. Kablaget mäte du upp enkelt genom att leta upp rätt pinne i motorstyrkontakten. Är allting bra där så är felet i motorstyrboxen. Mer behöver du inte göra. Done. Klart. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Om man byglar pinne 85 och 86 i hållaren så hör man >> att bränslepumparna går igång. Det låter INTE korrekt. 85 och 86 brukar tillhöra styrkretsen. Du menar väl att om du byglar 30 och 87 i hållaren så går bränslepumpen? |
|
Precis, om 30 och 87 byglas så ska pumpen snurra om den är hel! Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.