|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min fina 750 -93 vägrade plötsligt att starta. Efter att tillbringat en hel dag att felsöka så fann jag att de båda bränslereläerna bara får 1,5 volt. Vilket gör att de inte orkar slå till. Allting efter reläerna fungerar. Alla tips är välkomna hur jag ska gå vidare. Varför kommer det bara 1,5 volt fram när det borde vara 12 volt? //PA PS. Den som vill se bilen in action kan titta på "Johan Falk -GSI" | |
|
Reläerna styrs väl om jag inte är helt fel ute av Motronicboxarna. Dålig jord till boxarna kanske? /Johan |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, på de flesta motorstyrsystem i BMW från denna tiden så är det motorstyrenheten som står för båda spänning och jord till bränslepumpsreläets styrkrets. Tyvärr så verkar det som (om du mätt rätt) att det är något knas inuti motorstyrenheten. Dessa drivkretsar brukar vara väldigt robust byggda, men kan såklart gå sönder. |
Tog en titt på elschemat, verkar ju såklart vara annorlunda just på denna motor :-) Kontrollen över jorden hanteras av motorstyrenheten. Eller enheterna är bättre att säga. Det är ju dubbelt av allt, ser ut som man gjort copy & paste :-) Det intressanta är att spänningen kommer via Engine Control Module reläerna. Som i sin tur styrs av motorstyrenheterna. Så BÅDA bränslepumpreläer får bara +1.5V ? Det är ju lite märkligt, för varje bränslepumpsrelä får spänning från var sitt Engine Control Module Relay. Att båda dessa Engine Control Module Relay skulle haverera på samma sätt är osannolikt. Felet måste ju ligga någonstans som får båda kretsar att haverera på samma sätt. Om du har möjlighet, vilken spänning har du till spridare 1-6 (eller till kolkanisterventilen)? Dessa får nämligen sin spänning från exakt samma ställe. Om dessa är krångliga att nå, kolla strömförsöjningn till MAF-sensorn för cylinder 1-6, den får också spänning från samma ställe. Är det knas där så får du gå tillbaka till Engine Control Module reläerna. Men det intressanta är matarkretsen av Engine Control Module Relay och Fuel Pump Relay tar spänning från samma ställe (direkt från batteriet - hot at all times). @PAS : Exakt vilken reläterminal mättes spänningen för bränslepumpreläet? Verifierades det att du hade en acceptabel jordpunkt för mätningen? |
|
Tack för svaren. Mätningen av bränslerelät gjordes på de stift som förser spolen. Är på utlandsresa just nu men är hemma om en vecka för vidare mätningar enligt tips. |
|
Men hade du +1.5V på båda pinnarna för primärkretsen (dvs kretsen med spolen)? Att du mätte upp +1.5V på en av pinnarna kan vara helt normalt. Jordningen av primärkretsen går ju som sagt via styrboxen. Beroende på hur de konstruerat denna del (som görs väldigt robust) så kan du mycket väl se en mindre spänningspotential där. Det intressanta är vilken spänning du har på pinnen som förser spänning till primärkretsen. För att repetera, det är styrboxen som sluter primärkretsen mot jord. Men spänningen kommer från annat håll - kommer från ett annat relä (Engine Control Module). Detta borde fungera, för fungerar inte det reläet så är det väldigt lite med motorn som fungerar. Såhär ser det ut... [ECM Relay] ===> [Primary IN FP Relay] [Primary OUT FP Relay] ===> [Motorstyrenhet] ===> Jord Så vilket av stiften var det +1.5V på? Primary IN eller Primary OUT? Och det intressanta av allt, vilken spänning har du på Primary IN? |
|
En sak till att tänka på när man mäter, en modern digitalmultimeter kräver väldigt lite ström vid mätningen, så när man belastar kanske spänningen går ner ännu mer. Jag gissar att dina 1,5volt i praktiken är 0volt, och det du får på displayen är lite läck i någon elektronik. Snabbaste sättet att felsöka är att mata pumparna direkt med en kabel med säkring på, direkt till plus. Startar pumparna och bilen då, så är det bara att gå baklänges, driv reläna med samma säkrade kabel, funkar det, så gå ett steg tidigare osv.. Men det låter som du har oxid i någon jordpunkt eller kanske någon säkring är kass. |
|
Angående att spänningen kan sjunka vid belastning - skulle vilja förklara det lite närmare så det inte blir några missförstånd. Ett vanligt fel som många gör när det vill kolla om en anslutning är OK mellan två punkter är att mäta resistansen (eller kontinuitetstest). Med den extremt lilla strömmen (typ 10-100mA) så klarar vilken liten halvt avbruten kabeltråd att leda den strömmen utan att uppvisa något större motstånd. Men när man ska föra över 20A blir detta ställe varmt, resistansen ökar, det blir varmare, resistansen ökar ännu mer och du får ett enormt spänningsfall där du tidigare mätte upp i princip noll i resistans. [+12V] ==(A)==> [smal kabeltråd] ==(B)==> [bränslepump] ==(C)==> [Jord] Ta ovanstående exempel. Du mäter resistansen mellan punkt A och B med multimter. I princip noll, allt frid och fröjd. Du mäter även spänningen i punkt A och B. Du får +12V - klockrent! Inget fel på vägen fram till bränslepumpen alltså! Men det är det. När du flödar 20A igenom detta system kommer "smal kabeltråd" att vara en sådan flaskhals att det uppstår ett stort motstånd. Då kommer du mycket väl att kunna mäta upp +12V vid punkt A och bara +7V vid punkt B. Det gör att bränslepumpen bara arbetar med +7V och du har förklaringen till varför din motor hackar och beter sig konstigt endast på de högsta varvtalen vid full belastning. Så man ska alltid vara uppmärksam på ovanstående när man felsöker kretsar med stora strömmar - kan man så ska man alltid mäta med systemet belastat såsom det är i verkligheten. Nu har ju vi det omvända, att det inte är någon spänning alls. Så en belastad krets skulle bara göra det värre som sagt. Så i nuläget behöver vi inte bekymra oss om systmet är belastat eller inte. Vi behöver i första hand jaga vilken spänning vi har var och titta i elschemat och backa oss bakåt. @Mats J : Angående gå baklänges så bygger hela min inläggstrilogi på det konceptet :-) Se beskrivning av var vi är nu (vi har en känd status med ingen spänning vid bränslepumpsreläet) och ovan finns beskrivet hur man går baklänges. Det finns dock något PAS måste kolla, och som jag också beskrivit - det är att man mätte upp +1.5V på kontrollsidan av bränslepumpreläerna. Men det finns TVÅ terminaler för kontrollsidan - det är ytterst intressant att veta spänningen på de båda terminalerna. |
|
BMW-slangen, mitt inlägg var ingen kritik mot din felsökning, utan ett filosofiskt sidospår angående att det är lätt att det blir fel då man mäter med digitala instrument, att man kan få 1,5 volt där det egentligen kanske inte ens är det, då det är belastat. Jag gillar att kolla med en sladd med glödlampa på, då blir det lite belastat. I detta fallet med 1,5 volt så hade den ju inte lyst. Men för felsökningen i detta fallet spelar det ju ingen roll. En annan lurig grej är att om generatorn har dåliga dioder så kan man få ut pulsad likspänning och då kan en digital mätare visa konstigt. Jag gillar även gamla analoga mätare , som dels belastar och dels visar någon sorts medelvärde om spänningen svajar. |
|
Håller med dig Mats J - det är lätt att bli invaggad i någon sorts falsk trygghet av siffrorna i displayen, lite som "eftersom det står med två decimaler så är det ett mycket exakt och pålitligt mätning jag gjort". Och här ingen kritik mot trådskaparen! Nu filosoferar Mats J och jag mest om hur lätt det är att mäta fel. Tro mig, jag har mätt fel och gjort felaktiga antaganden många gånger. Eller som den gången när batteriet var dåligt i multimetern, gav riktigt knasiga mätvärden (multimetern varnade för dåligt batteri men jag tänkte "jag byter det sen, jag ska bara..."). Stämmer det med testsladd och glödlampa. Med elschema, lite kunskap om elsystem så kan en sådan vara ett användbart verktyg i felsökning. Notera att Mats J skriver glödlampa, testsladdar med lysdioder brukar generera mycket lägre mätströmmar (dessa med lysdioder har dock sitt användningsområde som tex där man vill introducera en så låg mätström som möligt). |
|
Jag brukar belasta med ett motstånd på 1kOhm eller så i tveksamma fall. Det räcker för läck från digitala utgångar. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Hejsan Pojkar jag är ganska intresserad om herr PAS hittat ngn lösning på sitt mystiska startproblem? ett liknande problem inträffade min v12 och sedan har den inte visat någon vilja att ge gnista igen. motorn gick på orolig låg tomgång kanske 15sek eml lampan lyser till varvtalet skenade för att sekunden senare tvärstanna. detta hände kanske 5 ggr efter varandra för att sedan inte starta mera, bara snurrar på startmotorn. emllampan förblir mörk när jag vrider på tändningen. har bytt samtliga styrboxar utan resultat kanske detta hänt någon annan? |
|
| Om EML lampan inte tänds kan det vara själva glödlampan som är paj, och då kommer inte bilen funka riktigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad som händer, men det kan mycket väl vara så att bilen inte startar. Typisk kvalitetsprodukt... :-) | |
|
Skämtar du? Om själva glödlampan för EML är trasig fungerar inte bilen? |
|
| Googla, jag har för mig att det är så, men är inte 100 | |
|
Helt riktigt, om EML lampan inte lyser till ett par sekunder då du vrider på tändningen kommer bilen gå som ett lass skit, men den går så problemet torde vara något annat om inte bilen startar alls. Johan |
|
| Har inte hunnit göra en genomgående test än men en snabbkoll visade att om jag jordar bränslepumpreläerna mot jordpunkten som sitter bakom en plastkåpa alldeles bredvid så kommer det fram 12 volt. I lådan där bränslepumpreläerna sitter så finns en kontakt som distribuerar strömmen till de olika reläerna. Om jag mäter där så finns det bara 1,5 volt där (=0 volt med analog mätare). Tyder på ett jordfel vad jag kan förstå. Nästa grej är att försöka jorda varje relä separat och se vad som händer. | |
|
Har du provat med andra motronicboxar? /Johan |
|
| Har inte provat med andra boxar. Vad jag förstår så är det sällan som dessa går sönder. Däremot är jordfel vanligt! | |
>> I lådan där bränslepumpreläerna sitter så finns en kontakt som >> distribuerar strömmen till de olika reläerna. Om jag mäter där så >> finns det bara 1,5 volt där (=0 volt med analog mätare). Tyder på >> ett jordfel vad jag kan förstå. @PAS : Gör du verkligen rätt när du mäter? När man mäter spänning mäter man egentligen spänningspotentialen mellan TVÅ punkter. Man kan inte mäta spänning i EN punkt rent definitionsmässigt - men i de flesta fall är det underförstått att den andra punkten är jorden i systemet. Varför skulle det vara jordfel om du bara får 1.5 volt? Förklara gärna var någonstans *exakt* du har de båda mätprobarna när du mäter upp 1.5 volt. Jag börjar misstänka att du inte mäter helt rätt och drar därmed felaktiga slutsatser. @PAS : Har du elschema så du vet vad du mäter på? Se även mitt mitt inlägg från 2014-09-09 med beskrivning hur det bör vara kopplat. |
| Dom går helt riktigt sällan sönder men jag har haft två bilar med trasiga motronicboxar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.