|
|
|
|---|---|
|
Är det någon mer här som blitt lurad av "Jani" i annonsavdelningen för köp och sälj? Han säljer M-instegslister ifrån en M5 e34:a. Betalade listerna för typ 1mån sedan och snackade med honom för 2veckor sedan efter en del bortförklaringar och han lovade då att skicka listerna asap vilket ännu inte har hänt. Han plockade bort annonsen efter det att han fått pengarna p sitt konto men jag ser nu att annonsen ligger uppe igen. Annonsen har nr: 333991. Betalade honom 800kr ink frakt. Ni som känner honom kan väll vara hyggliga och förklara rätt å fel för honom?! Och ni som sitter inne med övrig info ang honom får gärna pmá dem då han gömmer sig bakom ett oreggat mobilnummer. Kommer göra en polisanmälan så fort jag har kött på benen. Har sms:at "Jani" och informerat honom om att en anmälan är nära förestående och gett honom en chans att göra rät men inte fått nått svar. Och jag vet att sms:en gått fram. Han ville även sälja e30 grejer till mig när vi snackades vid. Ingen minns en fegis. | |
|
Sjukt störigt. Det är väl bara att göra en polisanmälan? Att han säljer grejer och tar emot pengar och sedan lägger upp varorna igen på annons visar väl att han från början aldrig haft för avsikt att skicka några grejer? Dvs bedrägeri. Så mycket MER bedrägeri än så blir det väl inte Jag vet inte vad AP Crew har för möjligheter att plocka ut ip-nummer, men det är väl inte så troligt att polisen lägger ner någon större möda på en sådan sak dock. Sedan måste jag säga att det är sjukt lågt att sälja begagnade prylar till en gammal bil, och sedan bara bluffa. Man är rätt smutsig om man har sjunkit så lågt - och du får trösta dig (kanske en klen tröst men ändå) att han för eller senare lurar fel person som letat upp honom och slår av honom smalbenen. Dessutom skulle jag rekommendera dig att köpa dessa instegslister på Ebay istället. Andra ovanifrån är väl till din bil? Länk |
|
| Har du hans kontonummer är det ju bara att be en bekant som arbetar på hans bank att ta fram uppgifter om honom. Sen åka hem och hälsa på honom och hämta listerna. | |
|
Det kan du glömma att banken ger till en privatperson. Banksekretess. IP ger inte heller någon info som du kan fälla en person för. Du måste bevisa vilken person som faktiskt satt vid datorn också. Den bevisning som krävs för att fälla någon är mycket större än de flesta tror. Själv hade jag namn, bankkonto och adress till en person som med 99.5% var den som lurade mig på en traderaaffär. Det hjälpte inte ett dugg. Utredningen lades ner direkt. Exempelvis måste uppsåt vara bevisat vilket är rejält krångligt. ------- //Lövet |
|
|
Har den senaste veckan skickat killen 2st sms som jag vet har kommit fram men inte fått nått svar på dessa. I det senaste som jag skickade honom igår så sa jag att han hade fram tills kl:15 idag på sig att ordna upp affären annars så skulle Polisen få in en anmälan. Vid 13:30 idag så tänkte jag att jag ger honom en chans till så jag ringde helt enkelt upp honom på det nummer han angivit å trot eller ej så svarade han iaf. Men med ytterligare en bortförklaring. Han har nu iaf skickat över ett fotot på paketet? med löfte om att skicka listerna idag eller i morgon. Så håll tummarna. Har kontonummer till honom men känner tyvärr ingen på SEB. :-( Har anmält annonsen till AP-crew men inte hört nått ifrån dem ännu. Tack för hjälp å tips grabbar. :-) |
|
|
Hur jävla lågt kan man sjunka? Hålla på o luras för 800:- Värst av allt är väl att luras på sajter som AP eller liknande för att lura till sig kaffepengar från bilintresserade människor... Dessa stolpskott gör att folk tappar förtroende för varandra och dessutom förstör för alla andra.... Hoppas att det löser sig för dig. BMW M-POWER |
|
|
Beror ju på hur bekant man är med bankmannen. Jag blev blåst en gång men det visade sig att personen bodde långt uppe i Norrland så jag orkade inte göra något över de få hundringar det handlade om. Personen var åtalad för andra saker också så han fick nog nog med bekymmer som delades ut lagligt. Tråkigt är det iaf när sådant här händer. |
|
|
Fast i det här fallet borde det väl vara enkelt att bevisa uppsåt om man utger sig för att sälja entusiastgrejer, inkasserar betalningen samt sedan aldrig skickar några grejer utan istället lägger ut samma grejer på annons igen? Så mycket mer bedrägeri än så kan det väl inte bli? Som Gino säger; man är duktigt smutsig som man luras på entusiastsajter som AP, för att tjäna kaffepengar. |
|
|
Du måste bevisa att det är HAN som gjort det. Inte bara hans dator och hans bankkonto. Det må låta märkligt att det inte räcker men jag har flera exempel (och tyvärr ett eget) på att det inte räcker. ------- //Lövet |
|
| Jo, det är ju sant förstås... | |
|
Av att döma från bilden han lagt ut så tror jag det är så här. Han är en slarvpelle, smutsig soffa(säkerligen hela lägenheten). Lampor och bord från början av 00-talet/köpta på "inochfinn", en teckning ritad av ett barn runt 4 års ålder, möjligtvis ser jag en tattig handväska till vänster om bordet som ägs av hans flickvän/fru. Hur ser möjligheterna att få tillbaka 800 kr? :) |
|
|
Sent om sider så dök listerna upp, efter 5veckors dribblande. Finns kanske lite kurage där ute bland vissa iaf! Tack Jani! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.