AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
55.457

Uppgradering till Navigation och stor skärm i en F11 -2011

Sida 1 av 3
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Jag köpte nyligen en BMW F11 -11 med alldeles för lite utrustning för min smak. Problemet är ju att den var väldigt billig, och för en så bra bil, för så lite pengar så tänkte jag att, varför inte.
Direkt börjar ju tankarna styra om att man vill uppgradera från den lilla skärmen och få navigation osv.

Jag tänkte ta med er på min lilla resa som precis har börjat, för att se OM det går så enkelt som jag tror, men framför allt, går det att fixa så billigt som jag hoppas?

Jag har verkligen ingen extrautrustning när det gäller multimedia i bilen så mitt första samtal var till BMW. Frågan var enkel, går det att eftermontera till nav och stora skärmen?

Jag fick prata med en som inte hade så stor koll på det hela så han gick och frågade mekanikerna som sa att "nej, för fan! Man måste dra om kabelhärvor! Det är inte värt det!"
Killen gick tillbaka till sin dator samtidigt som jag frågade om jag kunde eftermontera blåtand. Han satte sig o blippa i datorn och hittade att det visst går att eftermontera till naven och stora skärmen! Verkade inte vara något mer som behövdes än enheter och kodning. Jag fick artikelnummer som han sa skulle funka och nu börjar min resa på riktigt, för detta är inte lätt.

Jag satte mig på ebay och letade enheter till höger och vänster och mailade om vad orginalnummer var på deras enheter (nästan alla skriver bara harmann-becker nummer).
En av dessa som svarade mig sa att samtliga CIC nav som är nyare än bilens tillverkningsdatum kommer att passa.
Ställde denna frågan till flera på ebay och de sa samma sak!
Denna killen sa även att han kunde se till att enheten blev kodad till mitt chassinummer innan den skickas!

Perfekt! Enheten med 10" skärm beställd! Får med en GPS antenn och en ny Idrive (även om den jag har fungerar bra)

Passade även på att beställa en kabel med USB kontakt för handsfacket av en annan säljare på Ebay.

Kabeln är hemkommen och enheten kommer om ca 1-1,5 vecka (tog tydligen 3-5 arbetsdagar för dom att få koder från BMW) sen ska enheten vara Plug And Play!

Kostnader hittills (det blir i Euro då allt köps på Ebay)

Navigation med stor skärm - 500 Euro
Kodning - 350 Euro
Kabel inkl USB kontakt - 35 Euro

Förhoppningsvis så får jag hem enheten fortare än planerat så får vi se vad detta leder till!

Uppdatering kommer så fort delar kommer hem!

PS, kan tillägga att detta inlägg är för alla de som vill uppgradera men som inte hittar info om vad som går eller vad som funkar då jag själv haft ett helvete med att hitta information!
fi
11
fille76
E61 / 520i Touring - 08
Mycket intressant att följa .-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra initiativ!

----
BMW CS/SC #6212
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Mycket intressant. Hoppas nu det fungerar så lätt som du besriver.

Är också väldigt suen på att uppdatera till stora navin :)
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
hej
för att det ska vara plug and play så måste du köpa emulator som activerar navigation och för den vill de ca mellan 200€ till 300€ (den kan ställa litte problem om man ska behöva programmera något annat enhet i bilen)
om man ska activera den rätt så ska man ha en FSC kod
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Nesa743,
Som jag skrivit tidigare så kommer de att koda enheten för mitt chassienumber innan de skickar den. Dom påstår att de ska vara "plug and play" efter detta.
Om det stämmer? Det återstår som sagt att se.

Jag har nu fått reda på att enheten planeras att skickas den 17e. Koderna från bmw har tydligen dragit ut på tiden.

Jag hoppas på att återkomma i ärendet snart!
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
Min rekomendation är att fråga de hur kommer de att activera Navigation kommer det att vara emulator eller FSC kod för att bara FSC kod kostar ca 450€ jag vet för att jag köpte den till frugans bil. Kod från BMW tar det bara en dag att få.
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Nu till lite uppdatering!

Jag fick paketet idag och hämtade ut det fortare än kvickt.
Efter uppackning så märkte jag att det saknades GPS antenn. Kollade artikeln jag köpte på ebay och såg att jag missuppfattat. Ingen GPS antenn följde med.
Letade upp en Fakra GPS för CIC systemet, vilket kostade ca 100.- inkl snabbfrakt att beställa.

Jag ville ju ändå ha in sakerna i bilen för att prova, så sagt o gjort, sprang ut till bilen med ficklampa och en torxmejsel.

Själva demonteringen var verkligen superenkel.
Man börjar med att ta loss listen som sitter ovanför handsfacket och vidare till ratten. Det gör man genom att öppna handsfacket, ta tag under listen längst till höger och börjar knäppa loss klipsen genom handkraft.
När den är borta så är det bara att lossa kontakterna som sitter på baksidan och ta bort den.

Nästa steg är att ta bort panelen som innehåller ac panelen och radio panel. Detta görs genom att ta bort två torx skruvar som friläggs av att man tar bort listen. Man tar sedan tag i ovankant och rycker till lite försiktigt så att klipsen på baksidan släpper.
Panelen kan sedan ligga nedvikt.

Nu har man frilagt allt som behövs för demontering av Radioenhet samt skärm.

Skärmen sitter med två torx i nederkant, dessa friläggs också genom att listen tas bort. Skärmen är sedan bara att ta ur och lossa kontakterna från.

Radioenheten sitter också med två torx, efter att dessa två är borttagna så är det bara att ta ur enheten och ta loss kontakterna.

Den nya nav-enheten och skärmen var bara att koppla in kontakterna på och monteringen sker i omvänd ordning.

Hela denna procedur tar kanske 5-10 minuter om man är van vid detta. För mig tog det ca 20 min och det var första gången!

Jag startade upp systemet och allt hoppar igång med en gång!!
Navigation finns där (även om antennen inte är inkopplad ännu, enligt GPS befinner jag mig i tyskland!)
Radion fungerar, kommunikationen med bilens styrenheter fungerar då jag får upp serviceinformation, färddator osv.

Mer än så har jag inte hunnit med idag då jag har en liten bebis hemma också att tänkta på men det verkar helt klart lovande!
De viktigaste funktionerna fungerar klockrent!

Jag återkommer när jag har installerat GPS antenn och då även USB uttaget som ska monteras i handsfacket. Då ska jag även ta lite bilder på hur jag gått tillväga!

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Nu blev man ju riktigt sugen. Härligt att det verkar fungera. Uppdatera gärna när du testat lite mer.

:)
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
reset system genom att hålla in powerknappen tills den startar om sig då kanske den kommer att hitta ny position. Du måste oxå ändra i VO och lägga till 609 så att bilen vet att den har navigation.
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Nesa:

Det verkar inte som du läste hela mitt inlägg.
Jag har inte kopplat i en GPS antenn ännu, därav hittar den inte heller min position. Navigationen kommer att fungera som den ska så fort antennen är inkopplad.

Kollade versionen på kartorna som satt i, och som lovat från säljaren så är det 2014-1 kartor som sitter i.

CompactK:
Mer uppdateringar kommer, det lovar jag :)

Dessutom så har säljaren redan kodat CIC för blåtand och telefon, även BMW apps osv.
Men sen kommer förmodligen ett till projekt bara för det och det blir att sätta i en Combox.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Kul! Följer tråden med spänning då jag själv tänkt göra samma ingrepp framöver.. :-)
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Det kommer lite mer uppdatering nu då.

Jag fick hem antennen häromdagen. Den var mycket mindre än vad jag trodde den skulle vara vilket fick mig att tvivla på om min uttänkta placering skulle vara bra nog.
Jag tog isär bilen igen och satte fast antennen under högtalargallret som sitter i mitten på instrumentpanelen. Jag har ingen högtalare monterad där så det finns gott om plats.

Efter ihopsättningen så tog det ca 20 min med bilen igång innan positionen hittades.
Efter detta så fungerar det verkligen klanderfritt. Systemet får information om trafikstörningar och all den information den ska få.

Tänkte också montera i USB kabeln i handsfacket men tydligen verkar det som att jag måste ta ned hela handsfacket för att dra kabeln (uttaget sitter på hö sida i handsfack) och eftersom det var mörkt ute så drog jag den sporadiskt så länge.
Den fungerar också som den ska.

Om jag nu ska sammanfatta det hela så har jag en F11 som är tillverkad 11-2011 med inga som helst tillval i radiosystemet från fabrik. Den är nu omgjord till att ha Nav med stora skärmen för en totalkostnad på 895 Euro. KODAT OCH KLART!
Om man bortser från att jag gjort dubbeljobb så tar det ca 1 timme att byta ut delarna om man har tummen mitt i handen.

Nu kommer nästa projekt istället.
Nu ska jag ta reda på vad som behövs för att installera Combox i bilen.
Huvudkabelhärvan som går är detsamma oavsett om bilen har combox eller ej. Ska ta reda på om det går andra kablage som måste installeras eller ej.
För att kunna lösa det med kodning sen så har jag beställt en OBDII med ethernet.

Uppdatering på detta kommer också! :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Combox är en simpel procedur och det går utmärkt att koda in en begagnad.
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Lus:

Intressant! Kan du berätta mer? Då jag inte har rivit bagaget ännu så har jag ingen koll på kablaget osv ännu.
Vad är det som behövs förutom själva comboxen och hållaren för dito? Finns samtliga kablage gömda bakom klädseln? MOST osv?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nu hade jag MULF, alltså befintlig handsfree-BT i min, så jag hade allt draget och behövde bara ett adapterkablage. I ditt fall gissar jag att du behöver minst en BT-antenn och även dra kablage för USB fram till armstödet (om du nu vill ha USB, jag kör själv bara på BT, även om USB finns).
Ska se om jag kan googla lite åt dig :)
Combox media verkar förresten vara billigare här på skrotarna än på ebay *tipsar*
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan jag få ditt VIN så kanske jag kan hjälpa dig lite mer?
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Låter onekligen riktigt lovande.
Jo, BT antennen har jag förstått att jag behöver, likaså kabeln för USB (6FL va?)

Jo, har sett att det går att få tag på combox media från 1000.- ungefär.
Vet du om det som skiljer Telematics och Media, om det endast är BMW assist eller om det är något mer?

Jag har googlat som en galning, men hittar du något av värde så är jag mer än tacksam! :)

PM kommer med VIN
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tror bara det är assist som skiljer.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du har varken TCU eller ULF2 (MULF) så troligen måste du fixa MOST-bussen och alltihop själv. Kolla med Patryk på bimmer-tech.net, om någon vet, så är det han. Om du vill kan jag snail-maila en lista på samtliga dina moduler i bilen, men jag tror inte du är speciellt hjälpt av det :)
De
51
Deikoo
520d Touring -11
Det var det jag har misstänkt hela tiden.
Men, frågan är vad den kabelhärvan kan heta på BMW språk (den där MOST och de andra kablarna löper i.
Aja, har precis laddat hem ETA så ska göra lite efterforskningar i helgen på detta.
Tack men du behöver inte maila. Har rätt bra koll på vad som finns i bilen ändå :) behöver bara veta kablaget om de är samma eller ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.