|
|
|
|---|---|
|
En polare påstår att det sitter en 2 liters BMW-motor (184 hkr) i Kia Sportage. Med vissa modifieringar. Kan det stämma? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är 2.0 CRDi som syftas dvs en dieselmotor, eller hur? Historiskt sett så har BMW-motorer suttit i andra modeller, speciellt då dieselmotorer. Mest udda måste nog vara Lincoln Continental Mark VII som kunde ha en dieselmotor från BMW :-) Även Opel Omega och Range Rover är exempel på modeller som använt dieselmotorer från BMW. Det mest aktuella är väl Toyota som redan nu använder vissa BMW dieselmotorer i vissa av sina modeller. Ganska logiskt av biltillverkarna som inte har en modern och effektiv dieselmotorfamilj inom sett eget företag att köpa in för att omedelbart kunna konkurrera på dieselmarknaden. Att dra igång och utveckla och få fram en dieselmotor som klarar dagens höga krav är inget man gör på en eftermiddag. Men KIA har jag inte sett eller hört något om (vill dock inte utesluta det - är inte helt up-to-date vad som händer i motorvärlden). |
|
Även Land Rover och Rover har haft diesel-snurror från BMW. Kan det vara växellådan han tänker på? Det är mycket möjligt att det är samma (men det är väl ingen BMW-låda i den bemärkelsen, BMW bygger ju inga växellådor) |
|
|
Kia har högre vridmoment (?) och betydligt högre förbrukning än t ex X3 med 184 hk. Jag skulle inte tro att det är samma motor. "BMW six appeal" |
|
| Det är dieseln jag syftar på. En mekaniker på Kia påstod att det är en modifierad 2 l BMW-motor. Kanske därför det är olika värden. | |
|
Skulle bli mycket förvånad om det var samma motor. Dels finns inget publikt samarbete, dels låter Kia motorn som en gammal glassbil när den startas. Oerhört mycket bullrigare än x20d. ------- //Lövet |
|
|
Hej Anders Tack för ditt mail. Nej, denna motor är helt egen från Hyundai/Kia. Men, BMW har också en 2,0 diesel på 184hk; vilket är dess egna som inte har något med vår att göra alls. Med vänlig hälsning, Customer Service Kia Motors Sweden AB Kanalvägen 12 , 19461 Upplands Väsby |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.