AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.697

Stulna registreringsskyltar

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Vet att oddsen är dåliga men lägger ut det här ändå, inatt fick jag regskyltarna till min 540 E34 stulna i Jönköping. BBR552, den nya skyltvarianten.

Ring gärna polisen om ni ser en suspekt E34 med de skyltarna åka omkring, stölden är polisanmäld. Själv kommer jag nog inte köra den bilen mer i år, mer än till tvätt.

Summan är ju inget att bråka om, men det är otrevligt att bli bestulen och det stör mig att någon kanske åker runt med mina skyltar och ställer till djävulskap. De har inte rört någon annan bil på parkeringen så gissningsvis ska de användas vid svineri med en annan mörkröd/lila E34.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det var ju sjukt störigt. Dessutom rätt obehagligt att tjuvaran använder dem på en likadan bil med samma färg som din, för då blir det ju hastigt ganska svårt att förklara att "det var inte min bil mörkröda 540 som stod där".

När du skall försöka förklara att det inte var din bil som användes till bankrånet, eller din bil som stod parkerad i en vecka i en p-zon så kan det ju bli lite "Mm, den bortförklaringen har vi aldrig hört förut".
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Se till att polisanmäla stölden.

Det kommer nog komma både fortkörningsböter, trängselskatt m.m. hem till dig.

Då kan det vara bra att ha en polisanmälan och kvitto på att du köpt nya skyltar för att slippa betala dessa och liknande böter.

/G
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ja, jag polisanmälde det direkt när jag upptäckt det. Men det här med böter (parkering och kameror) kan ju bli jobbigt, hade inte tänkt på det :(

Parkeringsbolagen brukar ju inte direkt vara lätta att ens få kontakt med...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mina skyltar blev stulna i vintras, en månad senare får jag ett brev från fb om varför jag inte har skickat in en skadeanmälan eller yttrat mig om krocken som skedde vid ett visst datum...

Blev helt paff, ringer upp handläggaren förklarar läget och skickar in polisanmälan på skyltarna samt en redogörelse om vart jag och bilen befann mig vid tidpunkten när krocken skedde.
Förklarar att min bil är hel och har inte vart med om någon olycka och talar om för killen att jag misstänker att hela händelseförloppet har med mina stulna skyltar att göra.

Bor själv i Sthlm och klåparna som krocka med mina skyltar gjorde det Katrineholms trakten.

Så har du otur kan du få lägga ner lite tid med att förklara, skriva, ringa till diverse olika myndigheter/bolag.

Ett tips är att ta några kort på din bil redan nu om det skulle behövas inför framtiden.

BMW M-POWER
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ovanstående visar att du nog skall kontakta ditt försäkringsbolag också... Så att de VET att du fått dina skyltar stulna.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ja, så tänkte jag med så jag ringde dem. Men de var inte ett dugg intresserade. Ville inte ens notera att jag ringt någonstans...

Däremot ringde det från en mack för en stund sedan. Skyltarna användes på en rödlila E34 Touring som tankade i Nässjö och smet...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Har kollat upp mackspåret lite mer nu. Det var en svart E39 Touring skyltarna satt på, så förutom att det var en BMW 5-serie var det inte mycket som stämde...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilka rövhål. Och dessutom kör de också BMW, en E39 t.o.m. Hoppas den är riktigt rostig hehe.

Men vad kan man göra?
Kan man få nytt registreringsnummer??
De lär ju kunna köra omkring bra länge med de där skyltarna.
I tyskland spärras skyltar i ett/två år efter stöld. Så sker inte i sverige utan man får vackert polisanmäla varje inpassage till Göteborg/Stockholm/P-böter eller vad det nu kan vara. Tilldelade regnummer ska följa fordonet dess livstid i sverige.

Om tjuvarna inte är alltför korkade vågar de inte köra omkring med stulna skyltar någon längre tid. När alla sveriges polisbilar har automatisk skyltavläsning kommer så kommer sånt här minska.

Fördelen för dig Johan är att du ställer av 540in och kan lättare få alla att tro du inte gjorde brottet.

Mvh Stephan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, att det är en E39 ger nog tjuvarna tillräckligt mycket nytta. Vi som sitter och läser den här tråden tycker ju att det är helt galet att med E39/E34 för vi ser ju skillnaden mellan en E34 och en E39 på tre kilometers håll, genom en vägg, men det är ju vi det.

En vanlig person, till och med de flesta poliser ser inte skillnad på en BMW 5-serie 96 eller 97 mer än att de i efterhand kan säga, ja det var en BMW och den såg ut att vara ca 15-20 år gammal, såg ut som en 5-serie...

I somras fick jag själv kommentaren från en polis "Jaha, du har varit på BMW-träff, men det är väl ingen BMW det här?" - i en E31:a...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.