AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.288

Motorlampan lyser gult, sitter fast i Hamburg.. 318 e46 2002

Tj
7
Tjommi
318 touring 2002
Hej!

Jag och tjejen är på resa med bilen genom Europa men här i Hamburg tog det stopp..
Bilen har gått väldigt ojämnt på tomgången på sistone och jag bytte luftfilter för att se om det skulle hjälpa tomgången.. Det visade dig att det inte resulterade i en mjukare tomgång..
Nu dock när jag startade bilen för att köra iväg började den gula motorlampan lysa.
Har någon en aning om vad som kan va fel? Kan jag ha gjort något galet vid bytet av luftfiltret så att lampan börjar lysa?
Skulle vara tacksam vid svar! Sitter som sagt fast i Hamburg just och vill gärna köra vidare så snart som möjligt! :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du behöver nog göra en felkodsavläsning för att se vad som är fel.

Skulle gissa på att det är en kamaxelgivare som gett upp eller möjligen läckage vid insugsbälgen, men det kan vara annat fel...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den gula lampan tänds efter ett tag när samma fel uppstår under en period, likväl som den kan släckas om felet inte uppkommer vid 3 felfria körcykler.
felkodsavläsning lämplig.
Sitter en 12-15 mm tjock svart plastslang underifrån som är ansluten på undersidan av insuget i framkant precis innanför oljesticksröret, min har lossnat nån gång och då blir tomgången jäklig besvärligt.
En felaktig tändspole kan också vara en orsak som är ganska vanlig på dessa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
Hejdu! Min 02a där började motorlampan lysa också, felkodsläste då och fick lamdavärden som var fel. Det visade sig till sist att det vara bara insugsslangen efter LMMen som hade gått hål på. Så det du kan göra om du vet vart den "slangen" sitter, ser ut som en krök nästan direkt efter LMM. Kolla på den, klämm lite på den och lys med ficklampa, ser du något hål eller liknande så äre därför den lyser och går ojämnt.

Tips: Kolla insidan av kröken, alltså i "innerkurvan" så att säga. Detta är ett väldigt vanligt fel fram till 02. Och vissa 02or har fortfarande detta enkla fel. Det du även kan göra att att köpa en burk startgas, och starta bilen, spruta sedan detta, ganska rikligt, mot insugsslangen. Höjs då tomgången, då är det hål i slangen, eller läckage någonstans runt om där.

Mvh Johnny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.