AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.247

E30 318I - 1988 dör vid gaspådrag

Bilen jag ska eventuellt köpa är alltså en E30 318i -88.

Men problemet med den är som rubriken tyder.
Bilen beter sig som om den var tom på bränsle, dör vid gaspådrag men bara då och då.
Vi ett tillfälle så öppnade man tanklocket och det var tydligen tätt så ett vakum hade bildats.
Tanklocket var ur och bilen användes utan att ovanstående problem märktes.
Man påstår även att det kan vara bränslefiltret/luftmassemätaren/bränslepumpen som har något med saken att göra.
[Full tank i bilen när detta uppstod]

Någon som känner igen något av fenomenen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jovisst har man hört Sir Väs sitta nere i tanken och väsa åt en när man öppnar tanklocket :-)

Nu senast var det på min E34 535i som det började uppträda.

Väsandet kan bero på två saker, antingen att det är undertryck i tanken eller att det är övertryck i tanken.

Bränslesystemet kan inte vara helt tätt, det behöver utrymme för volymförändringar. Först och främst bildas det ångor av bensin speciellt på varma dagar och bensin tar även större plats när den är varm. Dessutom behöver tomrummet (som uppstår när vi suger bort bränsle från en full tank) ersättas med lämpligtvis luft.

Så det måste kunna flöda luft i båda riktningar för bränsletanken.

Förut (tex på min äldre E30 323i -85) hade man helt enkelt ett rör kopplat till bränsletanken som gick ut rakt ut i atmosfären. Där kunde bensinångor flöda ut och luft sugas in vid behov.

Detta ändrades i slutet av 80-talet efter hårdare lagkrav från främst USA. Man var alltså inte tillåten att släppa ut bensinångor rakt ut i luften längre.

Vad i princip alla biltillverkare gjorde då var att montera en kolkanister. Det är en cylinder fylld av en typ av aktivt kol som fångar upp och binder bensinångorna (istället för att släppa ut det rakt ut i luften). Vid lämpliga tillfällen under färd så öppnas sedan en ventil som leder till insuget som gör att motorn suger i sig dessa bensinångor och förbränner dessa.

Så det går alltså en ledning från bränsletanken till denna kolkanister. Så ångor som bildas i bränsletanken trycks till kolkanistern som fångar upp de lättflyktiga ämnena och renad luft släpps ut genom kolkanistern. Det fungerar även tvärtom, när bränsletanken töms så kan luft gå in via kolkanistern och fylla det tomrum som bildas i bränsletanken.

Nu är dock väldigt vanligt att den här ledningen som går från bränsletanken till kolkanistern antinger klibbar igenom helt eller så rostar den ihop invändigt och utåt och sätter igen ledningen helt. Resultatet är detsamma - bränsletanken kan inte "andas".

Så för att svara på frågorna.

Det vakuum du upplevde har inte med bränslefilter, luftmassemätare, luftmängdmätare eller bränslepump att göra. Det beror på att det är stopp i ledningen mellan bränsletanken och kolkanistern.

En snabblösning på detta är att borra ett liiitet hål i tanklocket. Nytt tanklock kan man ju alltid fixa efter man fixat felet på rätt sätt.

Alternativt, som jag gjorde på min E34 535i som temporär lösning, kan du lossa i skarven mellan slang/rör för ledningen som går till kolkanistern. Det sitter uppe i höger bak hjulhus. Satte ett sådant där litet minibränslefilter på slangstumpen och drog fast det med ett buntband. Provtryckte med så högt tryck jag vågade fram till kolkanistern men det var totalstopp. Såg även att i princip hela röret var helt upprostat.

Det är rekommenderat att försöka åtgärda detta, finns några exempel då det blivit ett så kraftigt vakuum att bränsletanken bucklat ihop sig inåt. Detta gäller ju speciellt bränsletankar i metall, som det satt på de flesta E30s mig veterligen.

Men om avluftningsproblemet även är orsaken till att bilen dör då och då vid gaspådrag är jag inte så säker på. Många som har haft avluftningsproblem har inte märkt något problem med körbarheten, jag själv märkte heller ingen skillnad eller hade några problem förutom väsandet vid tankning. Har du tur så beror problemet med körbarhet på avluftningsproblemet, men jag skulle definitivt inte utgår från detta - speciellt inte om jag är på väg att köpa bilen. Så betrakta dessa två fel som två HELT olika fel som måste åtgärdas helt separat.

Eftersom du är spekulant till att köpa bilen så ska du utgå ifrån att du har två problem (och göra din köp- och prisanalys baserat på detta)
- avluftning
- dör ibland vid gaspådrag

Avluftningen är enkel att fixa, dör ibland vid gaspådrag kan vara mycket svårare att hitta. Ta höjd för detta i din köp- och prisanalys och utvärdering.
Okej, Intressant läsning!

Jag ska självklart gå ner i pris med tanke på dessa problem.

Men jag vill självklart lösa dessa, Ska provköra bilen på Torsdag.

Kan återkomma då när jag själv kan beskriva bilens skick!

Mvh

jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Tänk på att motorn är en av få BMW med kamrem, vilket man slipper på tex 320 eller äldre 318. Bytesinterval 4000 mil, kostar 6000 på BMW :(

Själv har jag lagt upp strategin "kör till det rasar", sen får man hinka ner en M42 eller M44.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, E30 320i har M20-motorn och den har kamrem. Exakt samma gäller även E30 323i och E30 325i.

Men visst har du rätt i att det är M40-motorn som sitter där. Lite slammer från toppen ska man nog räkna med. Dessutom får man besluta om man man ska byta kamrem enligt servicentervall eller köra tills det rasar precis som jonte_malmö säger.

Har motorn sköts examplariskt så kan motorn vara i riktigt bra skick - men det är tyvärr väldigt få i denna klass som har fått den omvårdnad. Fast kamremsproblematiken kommer man inte runt hur man vårdar och servar motorn.

Hade själv en M40-motor, satt i min E34 518i och med den provade jag på bankörning. Där fanns ingen historik whatsoever när något hade bytts, kamremmen kunde varit 8 dagar eller 8 år gammal :-) Där var det verkligen gasa tills det rasar - låg mer eller mindre konstant på varvstoppet varv efter varv (det gick fortare att ligga vid varstopp en mindre sträcka än att växla upp). Det blev två tillfällen på Knutstorp och ett på Sturup - men den bara gick varv efter varv utan minsta problem :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.