|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Försök testa en rwd BMW också på vintern, den tar sig fram riktigt bra även den. Snö, is och annat är inga problem uppför backarna. Det är väl främst när det är riktigt djup snö, men då fastnar man ju ändå på underredet. | |
Verdi |
xDrive är som mycket annan utrustning. Inte nödvändig, men ganska trevligt att ha. Särskilt när man har vant sig. |
|
Fastnar man i 4wd träsket så fortsätter man - helt underbart. På vintern vill jag att en bil skall upplevas trygg och säker - bakhjulsdrift är inte min melodi om än väldigt roligt... Chassit på f11 xdrive är helt ok, jag kör med standard och tycker det fungerar utmärkt. Men om jag inte glömt välja till det så hade jag även haft DDC på bilen. |
|
|
Personligen tycker jag man har mer nytta av Xdrive på 3-serien. Den har av någon anledning svårare att ta sig fram än 5-serien. Sen blir ju viktfördelningen sämre ju större motor man har, så ju större motor desto mer nytta av 4wd. Tyvärr verkar ju inte BMW hålla med själva om detta :) |
|
Verdi |
Framkomlighet är en icke-fråga för mig. Har aldrig haft problem med det. Största fördelen tycker jag är att man får ner lite mer effekt i backen när det är moddigt eller halt. Eller till och med bara om det är blött på asfalten. Om det behövs? Nej, jag skulle komma fram ändå. Men för att bara komma fram behöver man ingen BMW alls. Det är helt enkelt kul med xDrive. Man slipper även problemet med blinkande antispinn p.g.a. mjuka vinterdäck som jag hade på min RWD 320d. |
|
Nackdelar med xdrive som jag ser det: Tyngre bil (märkbart) Högre förbrukning pga det Sämre prestanda pga det För en (liten) 520d leder ovanstående till att den ska ha AdBlue, större motorer har väl det i alla fall... Högre skatt pga förbrukningen Äldre typ av styrning (hydraulisk som gamla E90 jag hade), jag tycker den elektriska är utmärkt (smaksak, men el är snålare) Hade också problem med vinterdäcken på F31 men problemet är märkbart mindre på F11. Men jag håller med om att det är irriterande nog för att hamna på plussidan för xdrive. Upplever att automatlådan är så bra på halt underlag att det räddat mig i alla situationer där jag trott mig behöva xdrive för att komma fram. Men för dom flesta är ju inte framkomligheten anledningen till xdrive som sagt. Få ner mer kraft i backen när det är halt låter farligt :) |
|
Verdi |
Tyngre, sämre prestanda, högre förbrukning, högre skatt... Det låter som du räknar upp nackdelarna med F11. ;-) Har tjafsat tillräckligt om xDrive vs RWD här så jag är rätt mätt på det. Dock intressant att ingen här räknar upp att bilen inte går att få sänkt från fabrik som nackdel. I England/USA verkar det vara en skitstor grej. Det jag menar är väl att man kommer iväg från stillastående och kan accelerera upp till >90 km/h snabbt och utan större dramatik när man ska ut på en trafikerad landsväg och friktionen mot vägbanan inte är på topp, Och när man ska iväg från rödljus när det är isigt och blankpolerat. Eller ökad stabilitet när det är moddigt. Har dock lärt mig att folk prioriterar olika. Vilket är tur. Annars skulle det bara finnas en typ av bil och en biltillverkare. :) |
|
Hejsan, hydraulisk styrning är inga problem, har det nu i min E90. Men det jag vill känna efter är om bilen blir sportig tillräckligt utan M-Sport nu, så ska iväg till en handlare och prova lite. Men det känns mer och mer som om det lutar åt X-drive pga resor med frugan och sonen till mörkaste Smålands skogar (där svärföräldrarna bor) ska känns lite säkrare under vintern. Mvh / Alex P.S. Än en gång, tack för alla svar i denna tråd. Trevligt med så mycket folk som svarar. |
|
|
Klarade mig på 0,54l/mil till Västervik i helgen, ca 23mil Snittfart drygt 90km/h Fram och tillbaks med tur om höglandet, lite stadskörning så stannade vi på 0,56l/mil Snittfart 80km/h Så med xDrive och fullastad bil 530d Xdrive F11 med fru och barn så är jag riktigt imponerad. |
|
|
Verdi: Jodå, jag nämnde i början av tråden att en nackdel med Xdrive är att man inte får sänkningen med M-chassiet :) Tydligen anser ju BMW själva att över 500hk går bra i F10 utan 4wd :) Men sen anser man att 300+ hästar i 335d är för mycket för rwd. Sen håller jag givetvis med dig i sak att det finns fördelar med Xdrive. Men att det skulle vara roligare med drive håller jag inte med om. |
|
Verdi |
De allra flesta tycker hydraulisk styrning är bättre så det är absolut inte någon nackdel. jhellstrom, Aha... Alltid ska det vara någon. ;-) Nej, men det är faktiskt intressant. På engelskspråkiga forum snackas det hela tiden om att bilar med xDrive ser ut som att de går på styltor osv men här så är det knappt någon som ens nämner det. Kanske beror på våra dåliga vägar? M5 är ju lite annat. Bland annat har den en riktig diff. Men jag förstår vad du menar. Nog borde man kunna få 335d eller till och med M550d med RWD om man ville. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.