|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har en fråga som jag inte lyckats hitta svar på när jag sökte på det. Jag har varit lite inställd på att införskaffa en F11 530 diesel med X-Drive samt även M-sport paket. Dock så läste jag i en Auto Motor Sport (stood lite otydligt) att man kan välja en 530 XD med M-Sportpaket men man får dock inte med chassiet/hårdare dämparna och säkningen. Är detta sant? Jag frågade till och med en säljare på BMW men han kunde inte svara på detta. Är detta något som är nytt för bara F10/F11 eller har det alltid varit så? Tackar så mycket för svar, Mvh / Alex 330d 2005 (e90) | |
|
Det stämmer, xDrive + M-sport innebär vanligt chassi utan sänkning. Såvitt jag vet var det så även på E60/E61. /Masten |
|
|
Det stämmer, men vill du verkligen ha sportchassi på ett stort diesellok och familjefraktare? Känns ju som en mjukare dämpning där är bättre med tanke på hur en så bil ska användas. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hejsan, Tackar för svar. Men då vet jag hur det ligger till. Personligt så älskar jag mitt MSport chassi i min 330 så jag tror jag kommer bli besviken om jag inte kan få detsamma i 530XD. Får helt enkelt provköra en 530D MSport samt en 530XD för att se hur jag upplever skillnaden. Tack än en gång för svaren, Mvh Alex 330d 2005 (e90) |
|
|
Jag förstår det, men prova en med standardchassit och ta inte bara sportchassit osett. Även standardchassit sköter de sysslor du beskriver med bravur. Har kört en del F31 med standardchassit och den skäms inte för sig heller när man kör aktivt. Sen är ju 5-serien och en större bil som inte riktigt inbjuder till samma aktiva körning som en 3-serie, så därför tycker jag sportchassit inte är lika givet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det framgår väl tydligt såväl i konfiguratorn som i prislistan att Xdrive inte har M-Chassit? Standardchassiet är ganska styvt det också. Det tråkiga är att du inte får sänkningen som kommer med m chassit. Vill du kompensera lite får du välja adaptiva fjädringen. |
|
Verdi |
mopack, En BMW är stadig med standardchassit också. Och betydligt mer komfortabel. Jag har adaptivt chassi på min F31 och det är ytterst sällan som jag väljer att köra med sportläget. Komfortchassit gör att bilen sväljer ojämnheter betydligt bättre. Tycker nästan vägljudet är större i sportläget också. Men visst är det kul ibland när man är själv i bilen på en rolig väg. På motorväg behövs dock inte nåt sportchassi. Kurvorna är ju inte direkt skarpa. Jag skulle absolut föreslå provkörning. Välj adaptiva chassit annars om du är osäker. Sägs att det blir hårdare i sportläge än vad M-sport chassit är. |
|
Hejsan, Tack alla för input. Ska defentivt prova adaptivs chassi. Om det är som du säger att den kan vara lika bra (eller till och med hårdare) än msport så låter detta mycket intressant. Är givetvis inte ute efter en stötig bil men gillar när det går att svänga utan att bilen kränger allt för mycket. Då ska jag leta after adaptivt chassi och prova detta helt enkelt. Tack än en gång för infon, Mvh / Alex 330d 2005 (e90) |
|
| Jag hade också adaptiva chassiet på F31:an men jag fick en känsla av katalogen att adaptivt till F11 var mert avancerat än till F32, men jag kanske inbillar mig. | |
Verdi |
Micleg, Det finns två val på F1x 1. Adaptive drive, 37 500:- 2. Dynamic Damper Control, 13 700:- På F3x finns bara ett Adaptive M Suspension, 10 700:- Adaptive drive tror jag inte går att få med xDrive dock. |
|
Verdi, om man inte kan få adaptive drive, är det enbart dynamic damper control man kan få då? Är det dessa som styvar upp chassiet? Mvh / Alex 330d 2005 (e90) |
|
Verdi |
mopack, Är inte så insatt i 5-seriens tillval men ja, dynamic damper control ingår som en del i adaptive drive. Kan ha fel men jag tror adaptive drive även gör att bakhjulen styr lite. Tror det är det som gör att det inte går att kombinera med xDrive. |
| Nu får ni sluta gissa och läsa prislistan :). Det är enbart de motorstarka modellerna (minst 530d eller 535i) som man kan lägga till Adaptive Drive och det går utmärkt att kombinera med x-drive och m-sport. Övriga modeller får nöja sig med DDC utan aktiva krängningshämnare vilket inte alls är så illa och väldigt prisvärt. | |
| Verdi: Du blandar ihop det med Integral aktiv styrning (2VH) för 17 900:- och det går mycket riktigt inte att kombinera med x-drive. | |
Verdi |
Krillekill, Ja, så är det nog. :) |
|
Krillekill. Det är ju en 530d som diskuteras här... __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Ja just det, men försvarar mig med att diskussionen började sväva ut lite till att gälla 5-serien mer generellt. | |
|
Ytterligare ett alternativ är ju att skippa X-drive, om nu m-sportchassi med sänkning är en sån deal-breaker. /J.I |
|
| Problemet är väl att en 530Xd är billigare än en 530D. | |
| X-drive chassit upplever jag inte som mjukt (har haft 2st F11 xDrive) dessutom är det inte identiskt med standardchassit på en RWD F11, men man kan som konstaterats inte få M-chassit på en F1x xDrive. Adaotive drive har jag kört en del och det imponerade på mig, kändes völdigt följsamt över små ojämnheter utan för mycket hårda stötar trots 20" och man har inte samma krängning, vilket jag framförallt upplevde som mycket positivt i längsled, d.v.s bilen ställer sig inte på nosen vid inbromsning. | |
|
Hej och tack för alls input. Det låter som om jag ska provköra en X-Drive eftersom dessa inte verkar vara allt för mjuka ändå. Jag har enbart kört BMW med M-Sport innan så därav att jag hade planerat att jag skulle fortsätta med det. Men nu när man har fått barn och det blir många resor till Farmor/Farfar samt Mormor/Morfar som bor 25mil bort i mörkaste smålandskogen så var min tanke att satsa på X-Driven. Jag får helt enkelt provköra en med och en utan adaptive drive. Jag vet att man inte har jättestor användning av X-drive hela tiden men det kan som sagt vara skönt när man är på vägen när det finns snö och slask. Tack än en gång för svaren, fantastiskt bra forum detta är. Mvh / Alex 330d 2005 (e90) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.