AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
515

Kasettradio eller CD?

Nog för BMW står för kvalitet och framförallt körglädje men varför sitter det en kassett spelare i en bil för 300k? Minns när jag hängde med farsan för att titta på en 523 -97:a i Malmö. Bilen kostade då strax över 220k och där fanns inte en CD i den. Säljaren sa att i Tyskland använder man minsann inte CD så ofta som här. Hmm, ok men bilen är ju i Sverige.
När vi sedan bytte upp oss en årsmodell med mindre mil så är det samma sak där. Multiratt, farthållare AC el hissar..........kassettspelare. Vad tycker ni om det?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Tanken är förmodligen att man ska investera i en cd-växlare (extrautrustning), och då blir det ju ganska onödigt med en enkel-cd och cd-växlare. Ganska smart aftermarket-tänk!
Kasst med kassett.
Men hittar man ett exemplar som är "rätt" för övrigt är det ju inte värre än att man kan byta till CD.

/Micke
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det vet ju alla att det är mycket klarare och bättre ljud i kassettband!! ;))

Är nog helt enkelt så att kassett är standardutrustning, och CD ett dyrt tillbehör som BMW tjänar bra extrapengar på!
/K
Jovisst, det är inget som får en att titta bort och på en annan bil men jag tycker det är lite snålt bara, en CD kostar idag inte mer än kassett ju. Man ska inte behöva gå upp till "extra comfort/business för att få en CD. Nåväl, det tar ut sig när man sätter sig i bilen ändån. Bara en tanke.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Stente!
Där var du lite före mig! :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kasettband är VÄLDIGT populärt i det annars så högteknologiska Tyskland, det är en anledning!

En annan kan säkert vara den som Stente nämner, men jag vill minnas att det är vanligare med CD på svensksålda bilar?

Jo visst, de säger att det är vanligt med kassett i Tyskland. Det är också vanligt med högerstyrda Rover i Storbritanien men inte i Sverige. (hade en när jag bodde i Skottland). Det är ju snordyrt att byta ut hela stereon i nyare BMW mot CD. Kan ju inte bara slänga in en "vanlig" i det stora hålet.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Stente är på spåret. Kanske bättre att hyssta ut kassetbandar´n oxå, och kalla det valfrihet :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.