AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.854

Bör man vänta med att köpa fabriksny F15 X5 tills LCI kommer?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Försöker övertala far att vi ska slå till på en F15 4.0d fullsmetad fabriksny med 0 mil. Men han velar lite och kanske avvaktar tills LCI? Men kommer inte den om typ 2-3? Hur mycket kommer priserna sjunks ner på nuvarande när LCI kommer komma? Hur stora ändringar tror ni det kommer bli? Likt f1x, den anser jag att de skedde en rätt så stora förändringar.

Och ja , det är jätte svårt att spekulera i det här F15 är en ny model osv, men som sagt vad gissar ni på?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Herregud, F15 har ju inte funnits på marknaden i ett år ens och ni oroar er redan över faceliften?
Jag anser att förändringarna som gjordes på F10/11 är extremt små, bakifrån ska det mycket till för att man ska se skillnad till exempel. Tror inte det kommer höras några drastiska förändringar på F15 när det så småningom är dags.

/Masten
jo
509
jonte520d

Tycker du? Specielt intriöredn på F1X var ett stort lyft, om man jämför en PRE vs LCI så kommer PRE LCI kännas urgammal anser jag. Bara den nya M-ratten gör så att den känns som en helt ny bil anser jag.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vänta in nästa X5 istället... Är säkert lanserad runt 2021. Eller förresten, vänta in dess facelift 2024! :)

Eller köpa den splitternya modell som finns idag och oroa er mindre.
Instämmer med ovanstående... Nåågot tidigt att vänta på faceliften nu! Dessutom tycker inte jag heller att det är så stora skillnader på F10/11 pre/LCI.

/Anders
Skillnaderna på F10 LCI mot F10 pre LCI är nya strålkastare, bakljus och backspeglar och lite utrustningsförändringar. En minimal förändring.

Det är ENDAST om man väljer M-ratt som ratten skiljer mot pre LCI övriga rattar är likadana. Gillar man den nya M-ratten så går den att eftermontera på pre LCI.

X5 F15 systerbil X6 F16 är inte släppt på marknaden, att i det läget vilja vänta på facelift tycker jag är märkligt. Vill man ha nytt är det väl bättre att köpa en av de allra första X6:orna eller ta en XC90 eller kommande nya Audi Q7.

Mvh Stephan
Eller så köper man en vettig X5 E70 facelift och byter till F15 facelift om 2-3 år. :)
Jag är också en facelift addict och tycker fortfarande att en rätt specad E70 facelift är jätte fräsch.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att köpa en modell 1 år in i serien är ju idealt. Produktionen är alltid lite sämre i början så risken för barnsjukdomar minskar ett år in och bilen kommer vara fräsch länge, i stort sett till nästa modell kommer.

Att den ser lite äldre ut när faceliften kommer är ju sant, men det är inget emot hur mycket äldre faceliften av förra modellen åldras när en ny modell kommer.

Sen om man byter ofta, (mindre än 3 år) så kommer man ju kunna byta till en facelift lagom då istället.

Mellan E70 och F15 är det skillnad som mellan dag och natt, till och med större skillnad än mellan E60 och F10 skulle jag säga. Det gäller allt från kvalitetskänsla, komfort, ljudnivå, köregenskaper, in- och utvändig design. Det vore ju knappast ett alternativ med en E70 för den som sitter och tänker vänta på en faceliftad F15...

/Anders
Verdi
Är kanonläge att köpa nu. Ska han ha bilen 2-3 år är det ju läge att köpa en LCI då. Ska han ha den längre så är en pre-LCI rätt fräsch ända tills det kommer en helt ny modell om 6-7 år.

I vilket fall är man väl ingen som behöver räkna så noga på kostnader om man köper en ny F15 4.0d. Det kommer kosta många hundra tusen ändå.
Egentligen kan man säga att F15 är en kraftigt faceliftad E70 eftersom den bygger på en uppdaterad variant av plattformen som introducerades med E70. För majoriteten av köparna är det inte särskilt intressant om tekniken under skalet är avantgarde eller inte, men om man är lagd åt det hållet är nästa BMW SUV att hålla utkik efter X7. X7 som kommer om något år ska baseras på den nya plattformen 35up som får premiär i kommande 7-serien (G11).

Mycket snack om flexibla och i övrigt smart utformade plattformar som biltillverkarna hoppas ska resultera i lägre utvecklingskostnader och bättre produkter. Nya XC90 är först med Volvos SPA-palttform och nästa Q7 som ska börja säljas 2015 är först med VW:s MLB-plattform.
jo
509
jonte520d

Han funderar just nu:) men nu är det säkert att vi ska sälja audin A1 och köpa en roligare med framförallt en större småbil, tips?

Verdi
M135i?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Porsche 991 Turbo S..?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Det är ju värre att vänta på LCI:n om man är orolig för att åka en "gammal" bil, eftersom det då kommer en helt ny modell ca 3 år efter att LCI:n släpptes. Livscyklerna på en modell är ju idag ca 7 år med en LCI mitt under cykeln så vill man ha en aktuell modell så länge som möjligt så ska man köpa år under 1 eller strax efter år 3,5... F15 är ju inte ett år ännu så det är bara att slå till.
Köp en X5M E70 LCI nu och smäll till på en X5M F85 LCI när den kommer ut.
När det endå ska läggas pengar så kan man lika gärna åka det värsta, orka betala 1 mkr och åka diesel?!
X5M F85 kommer få en elmotor som hjälper bilen i eco-läge så förbrukningen blir inte så farlig. Dock kommer X5M F85 vara brutalt snabb och ovanlig till skillnad från vanliga X5 3.0d, 4.0d, M50d. Betalar man 1 mkr så ska man ha något som sticker ut och rör på sig + att man får sportbilsprestanda och något man kan ta till fjällen.

Min X5M E70 LCI förbrukar ca 1.3l/10km så nya X5M F85 måste hamna under det med ca 600hk.

Demobilarna börjar tillverkas Dec 2014 så officiell blir den nog snart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.