AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.240

Framdämparna slut på min 320d E91?

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Jag har haft ett problem med min 320d xDrive Touring -09 hela tiden sedan jag köpte den för drygt ett år sedan. I skarpa gropar och vid väldigt tvära fartgupp slår det något rent fördj-----t hårt i framvagnen. Det låter som att dämparna bottnar.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att jag läst att moderna stötdämpare har olika vägar för gas/olja att "smita undan" när dämparen komprimeras. En väg som ska vara lämplig för att dämpa mjukare gupp och gropar samt en för att klara skarpare dito. Min tanke kring mitt problem är då att en eller flera ventiler i dämparen som ska släppa genom gas/olja vid skarpa ojämnheter funkar inte.

Någon som har mer exakt koll?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är inte krängarna då?

Låter galet att dämparna skulle vara totalslut. Testat gunga bilen för hand?
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Den känns inte svampig, slingrig vid inbromsning och kurvtagning eller andra tecken på dåliga dämpare. Tänkte att det kanske har att göra med de olika "avdelningarna" inom en modern dämpare. Alltså att den som ska klara av dämpning av mjukare kompressioner är frisk och därför uppvisar inte bilen typiska tecken på dåliga dämpare.

Du föreslår alltså krängningshämmaren? Borde inte det märkas i andra situationer?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det låter inte som att det är något som sitter löst, något som slår när du åker över brunnar mm? Då är det isf sannolikt topplagringarna som är slut.

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Precis så är det. Brunnar är ett problem. Glömde skriva det. Slår ibland så jag är hundra på att fjäderben och hela serven for genom huven.

Topplagrningarna säger du. Sitter exakt var?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.