AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.214

Min E34 540ia - 1993 blev stulen och försäkringbolaget bråkar

lu
2
lukkii
540ia -93
328i -99
Hejsan alla experter

Skulle behöva hjälp med att lista ut hur någon kan stjäla bilen utan att ta sönder tändningslåset.
Bilen blev stulen och var borta i ca en vecka och när den hittades så va det inga spår efter stölden... (Förutom trasig ruta, inhoppat tak, söndersparkad, sterio som va borta) och flong nya däck som nu är slut samt att de saknades ca 50liter bensin.

Försäkringsbolaget menar nu att man inte kan köra den utan att antingen förstöra låset eller med nyckeln. Jag har alltid haft kontroll vart nycklarna varit.

Så frågan är hur är det gjort?

OBS tidig 93a dvs utan startspärr
Tidigare ägare som "sparat" en nyckel? Tokslut tändningslås där man kan starta bilen med valfri nyckel?
På dom utan startspärr kan man montera bort plasten under ratten och ta loss kransen som tändningslåset sitter i och bara vrida på den. Men den teorin känns ju inte så trolig i detta fallet om allt var orört som du skriver.
lu
2
lukkii
540ia -93
328i -99
Okej får kanske ändra lite

Plasten som sitter under ratten var borta
de jag menar är att själva låset är orört, trodde man va tvungen att förstöra de eller ha en nyckel :/
Jag har själv fått en bil stulen bara någon vecka efter jag köpt den. Hittades efter några veckor. Trasig frontspoiler men Inga skador på bilens lås alls. Fick bara en nyckel till den misstänker starkt att tidigare ägare snott tillbaka den med reservnyckel.

Men inte säkert att det var så i detta fall. Gamla bilar är nog inte så svåra att få fart på om man vet vad man gör.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är en gammal bil. Inga problem att starta utan nyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.