AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
531

328:a E46 accleration

Är de något klok mäniska som vet vad som skiljer motorn som sitter i bmw 328 -98 från de andra modellerna dvs 99 och framåt? de verkar ju skilja 0,3 sek i 0-100 till exempel, inga jätte marginaler, men
skulle vara kul att få veta varför.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Mi
542
Micke R
328i -98
Det där är en sak som tas upp lite då och då. Faktum är att jag inte tror att så är fallet. I biltest och dyl. som jag köpt för att ha koll på min bil anges 0-100km/h till 7,0 från säljstart för E46 328.

Men då och då är det någon som "någonstans" läst att det skall skilja 0,3 sek.
Var har du läst detta?

Om det är en skillnad ligger den kanske snarare i växelådan eller en annan däckdimension som standard än i motorn. För den är densamma.

Mvh / Micke R
Micke R: Det går tex att läsa här:
Länk

Det har diskuterats vilt på en tråd här huruvida alla 328 E46 har dubbel-VANOS eller inte. KOmmer dock inte ihåg vad man kom fram till.

/Micke
Micke: det som står i modell guiden är att den är 0.3 sek tröttare, men inget annat.
De berättar ju inget av vad som skiljer motorerna åt.

wendtan: Nä, men länken var inte heller riktad till dig utan till Micke R som efterfrågade var man kan läsa att 98:an är 0.3s långsammare. :-)

/Micke
Mi
542
Micke R
328i -98
Med all respekt för de suveräna krafterna bakom den här siten så är bmwpowers modellguide knappast någon auktoritet. Varifrån kommer de siffrorna? BMW själva eller?

Men om så är fallet, vad tror ni det beror på? En spetsigare 2:a eller en annan däcksdimension som original eller lättare/andra fälgar som original eller vad skulle det kunna vara?
Det är nog knappast motorn? Jag är rätt säker på att den är densamma.

Eller kanske var det en ny testförare på BMW som vid testinstitutet lyckades lägga rätt antal 7,0 repor på raken? ;-)

Mvh / Micke R
Det här ämnet har som sagt varit uppe tidigare. Enligt bl a denna tråd så har M52 enkelvanos fram till -99:

Länk

D v s 328 E46 -98 har enkelvanos.

Jens
Och enligt en fortsättning på den tråden:
Länk
så kom man (såvitt jag kan se) till sist fram till att alla 328 E46 har dubbelvanos. Även 98:or.
Så vad det isf är som gör de där 0.3s kan man ju fråga sig...

/Micke
Ok, och om man är osäker så kan man tydligen se det på varvtalet för maxvrid.

3500 rpm = dubbelvanos
3950 rpm = enkelvanos

Min 328:a har t ex maxvrid vid 3950 rpm.

Jens
Läst alla trådar och inte blivit ett dugg klokare.
Enligt Hasso som i princip alltid har koll så har alla E46or dubbelvanos. Men vad gör 0,3 sek skillnaden då?
Något måste de bero på? Vikt? de verkar mindre troligt.
Något under hvuen måste de bero på

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Enligt dom trådar jag läst igenom var man tillslut eniga om att alla E46 med sexa hade dubbelvanos. Jämför man enkel/dubbelvanos motorerna på bild ser man också en viss skillnad på M52 samt M52-TU.

Wendtan,
i min manual uppges 0-100 på 7,0 samt maxvrid vid 3500rpm (har en -98). Så 7,3 vet jag inte riktigt var det kommer ifrån. Min tes är att siffran är fel, men det är vad jag tror....

--------------------------------------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan det vara så att man blandar ihop E36/E46 328? Såldes inte 328i E36 touring som -98?

Mvh
Det kan ju vara ett missförstånd mellan E36/E46 328. Enligt en artikel från oktober -98 på BMW Car Club of America's sajt så gällde M52 TU (Technical Update) från start i E46:

Länk

Jens
Ma
21
Mato
530D-04
På alla ställen (med bmw som källa) som jag läst om fabriksuppgifter för 328:an är 0-100 angivet till 7,0sek. Test i Teknikens Värld gav 7,3 eller om det var 7,4. De testar dock alltid med 2pers + fulltank. Kan det vara därifrån som den högre siffran kommer ifrån?
Mato: Det är ju möjligt men jag tycker det är lite konstigt att Bmwpower skulle gå på annat än fabriksuppgifter i modellguiden.

Teorin med förväxling mellan E36 och E46 verkar inte heller stämma. Om man tittar noga så ser man att toppfarten är satt till 240 på E46 -98 och inte 236 som på E36. Det här blir bara konstigare och konstigare! Har ngn moderator en förklaring?

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.