AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
527

AVSTÄLNING

packe325
Tja jag tänkte ställa av bilen snart e det nån som kan ge lite goda råd på vad jag ska tänka på och så.Jag har hört att man ska palla up bilen och plocka av fälgarna e det så ? Tackar för svar

///M
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sök på tidigare inlägg.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Apo
det är många som säger att det är bästa för bilen om man lyfter upp för att däcken skall ej bli fyrkantiga.. men sedan är det många som hävdar att ramen kan bli sne/böjd nedåt om man lyfter upp bilen.. vad ska man tro på eg?? en till som vill veta vad är som gäller..
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Fråga dig själv om ramen/karossen böjer sig nedåt när
bilen står på hjulen så har du svaret.

Apo
hitta lite info om det där på en hemsida..

Om man vill palla upp bilen så skall det ske under bärarmarna, så att karossen vilar som vanligt på ramen. Pallar man under ramen bågnar hela bilen, vilket tydligt syns i dörrskarvarna m m.
packe325
Då e det bäst att skruva på nåra skit fälgar och däck då e prblemet löst ellehur !!

///M
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Eller öka däcktryket med 0.5kg per däck och se till att rulla bilen en bit varje månad så det inte blir ståsulor.
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cadillacklubben resp corvetteklubben har bra sammanfattningar över de flesta åtgärderna man bör göra i samband med avställning:

Om du höjer däcktrycket till ca 3 bar slipper du platta däck över vintern och behöver inte fundera på var du skall palla upp din bil. Glöm inte att justera trycket vid påställning av bilen bara!

En matsked motorolja i varje tändstifthål (skruva ur stiften först!) minimerar risken för rost i förbränningsrummen.

Länk
Länk

Mvh
Apo
sitter och funderar bara på vad exkat bärarm är för någe?? vart sitter dom?

här hittar du annars mer info om vinterförvarning..

Länk
Apo
jag var visst lite seg, johan han slänga ut samma länk innan mig.. :)
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
det stod att på corvetter så raderas en massa koder och annat....finns det nått på BMW som raderas förutom inställningar på radion och check kontrollen?
Om man har fuktigt kallgarage så har jag hört att man kan köpa några slaggs bollar som drar åt sig fukten,stämmer det?Vad heter dom??
Mvh Ricke
Apo
jag är lite orolig att inställningar för mina startspärrs nycklarna kommer och raderas om bilen står utan ström ett tag.. och har ingen aning om vart styrboxen till startspärren ligger nånstans så att man kan omproggrammera dom.. startspärren är av typen "cobra 802"... något som vet något om detta?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ricke:
Tro det eller ej men "Bollarna" som är blå kallas faktiskt just "Torrbollar"
Borde finnas hos välsorterade färjhandlare.
Lycka till

Apo
vart skall man placera dessa bollar isf??
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
enligt dras guide så ska man inte starta motorn under vintern . Men för att köra AC måste man starta eller !?

MVH TONY ///M3
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det bästa är nog att någon gång i månaden varmköra pärlan ordentligen runt kvarteret eller liknande. Ingen bil mår bra av att bara stå i ett par månader. Precis som phiber säger så måste Ac:n användas i alla fall någon gång i månaden för att kylmediumet inte skall läcka ut. Byt också olja och filter i motorn före avställningen, ny fräsh olja skyddar mot korrosion.
Apo
nu är det inte många veckor kvar.. kommer bli en vääääldigt lång vinter... :(
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
mmm,Tack!!Jag har köpt en torrboll nu på järnaffären för 85:- fast då var det en plast behållare med,sen köper man bara en refill påse som man lägger i behållaren vilket borde vara billigare.Torrbollen varar 1-3 mån beroende på värmen och fuktigheten i rummet stod det.Placeringen kvittar nog,vill man så kan man ju sätta en i bilen och en utanför så blir det nog ingen fukt!!

Mvh Ricke
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Huuh! Sluta snacka om vintern nu! Det e ju fortfarande 25 grader varmt här nere!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.