|
|
|
|---|---|
| Mitt problem är att motorn startar hur fint som helst , men efter en stund så liksom liksom kvävs den och stannar.325ik -88 | |
|
Händer detta vid kallstart? I så fall skulle det kunna vara fel på den så kallade styrtrycksventilen. Den ser till att motorn får fetare blandning när den är kall, motsvarande choken på en förgararmotor. I så fall startar motorn först på det bränsle den får av kallstartsventilen men dör därefter på grund av för mager blandning. Detta är naturligtvis svårt att verifiera själv utan måste nästan kollas upp av en verkstad som kan mäta på grejerna. Om det inträffar vid varmstart är det med all sannolikhet något annat fel. Hoppas att detta svar var till någon nytta för dig. |
|
| Finns det en styrtrycksventil på den motorn? Är det inte bara K-jetronic som har en sån? | |
|
Så kan det vara, får väl erkänna att det är just K-Jetronic som jag har studerat närmare men jag hade för mig att åtminstone L-Jetronic hade en också. Slutsatsen är nog i alla fall densamma - att en verkstad bör ta en titt... |
|
| Ja hade ett liknande problem efter att mitt batteri urladdats totalt....Så när ja starta bilen me hjälp av startkablar så gick den fint ett tag men efter typ 5 min så dog den...De visade sig vara en kortis i bilbatteriet....Kan ju va så på din med om nu dutt billbatteri varit urladdat eller e gammalt...Ett nytt batteri löste mina problem!!Lycka till! | |
|
Om motorn stannar efter ett par tre fyra sekunder kan det bero på: 1) att luftmängdmätaren inte är inkopplad ordentligt (glapp, kablar av eller helt enkelt att man glömt att trycka dit elanslutningen) 2) defekt brytfunktion för bränslepumpen i luftmängdmätaren (åtm. sitter det sådana i min 3.0Si och 635) I båda fallen matas bränslepumpen med ström så länge startmotorn är inkopplad men inte när man släpper startnyckeln. Då går motorn så länge det finns bränsletryck och stannar sedan. När luftspjället stängs bryts strömmen till bränslepumpen. Om denna brytare är defekt tror elektroniken att motorn slutat suga luft (=stannat) och stänger därmed av bränslepumpen! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.