|
|
|
|---|---|
|
Hej hej! Kommer precis från besiktningen där det blev underkänt pga högt HC värde. Får vara 100 och jag hade aldrig under 150. Co värdena var noll, hade hällt i två flaskor K-sprit... Vad kan vara felet med HC värdet? Är det bara en justeringsfråga eller beror det på katalysator eller Lambda sond? Vad tror ni? Tacksam för ideér. Mr C | |
|
När bytte du olja i motorn senast? Gammal blaskig olja ger ofta höga HC-värden. Mvh |
|
|
Taskig olja är en faktor. Kolla även skick på tändstift och luftfilter. Även vaccumläckor i insugsdelen och en läckande ventilkåpspackning kan vara orsaken. |
|
|
Olja och filter byttes för ca 150 mil sedan. Tändstift och luftfilter byttes på förra insp II, dvs för ca 2000 mil sedan. Mr C |
|
|
Var motorn ordentligt vamkörd när du testade den? Hur långt har den gått? Mvh |
|
|
Enligt temperaturmätaren var den varmkörd. Efter första mätningen körde vi några varv runt huset men värdet sjönk inte. Den har gått 20.000 mil och är i ett mycket bra allmänt skick. Kan kammen vara dålig? Mr C |
|
|
När jag besiktade min 325 förra året räckte varken att tempmätaren stod rätt upp eller att vi körde en sväng runt huset. Han sa: -blås ur den ordentligt en gång.... Och det gjorde jag, 2 repor drog jag ur den ordentligt till varvstopp på 1:an o 2:an. Sen var värdena klockrena, 000 i HC :) *********************************************************** "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Tycker det verkar kunna vara ett typiskt lamdasond problem. Du bör nog kolla upp om den funkar som den ska. | |
|
Visst kan du ha ett mekaniskt fel i motorn (ventiler, kolvringar m m). Har du problem med hög oljeförbrukning? Tycker du först skall titta på hela tändsystemet (rotor, tändkablar & tändkåpa) för har de aldrig bytts på 20 000 mil kan det vara dags. (går att mäta skicket) Även läckor i undertryckssystemet, vevhusventen och ventilkåpspackingen är delar som påverkar. I sista hand är det katten eller mekaniskt fel. |
|
|
OK, tack for tipsen! Mr C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.