|
|
|
|---|---|
318 iS M3 |
Jag undrar typ om en 325:a från 94 har 192 hästar och en "Phsyco" råkar ha haft den, varvar som en galning jämt. Ex, vad händer med effekten efter sex år, är den fortfarande 192 eller?? Kan man testa en bil och kolla hurmånga hästar den igentligen har. |
|
man kan ju "bänka" bilen. DVS mäta upp hur stor effekt som finns i den. Finns på icq: 60288954 |
|
|
JAg har läst sådana tester som jag har för mig bla teknikensvärld hade för några år sedan. Den enda bil jag kommer ihåg från testet var volvo 740 och 850 och det kanske inte säger så mycket, men de hade uppmätt att redan efter 6000mil så började bilarna tappa effekt. Jag kommer ihåg att de angav siffror efter 10000mil och toppfarten var knappt förändrad men accelerationsförmågan var klart försämrad, om jag inte minns fel så hade någon av volvobilarna tappat någon sekund upp till 100km/h..låter ju otroligt. Men en sak skall man ju ha i åtanke och det är om man förlitade sig på fabriksuppgifterna som angs då bilen är ny eller om man verkligen testade prestandan då bilen var inkörd. Kanska var det måndagsexemplar man provkörde som hade sämre prestanda än vad den skulle ha haft normalt sett som ny och därför skulle den inte ha tappat runt 1s utan kanske bra mycket mindre?? |
|
|
Effekten blir lägre med åren/milen men minskningen bör vara tämligen försumbar om bilen blivit ompysslad på "rätt" sätt dvs: bra olja, inte fått stå länge utan att ha blivit körd osv. _____________ MVH Kalle H ICQ: 19594657 |
|
|
Länk /Manray/ |
|
|
När vi arrangerade en "dynodag" nere i Skåne så bromsade vi en original M5 3,8 92:a till 342hk, tror att den strax har gått 10k. Inte dåligt :) Övriga bilar lämnade lite mindre än original om de inte var trimmade.. |
|
|
Vad kostar det att "bänka" bilen??? =) Skulle va ytterst intressant att testa! Mvh Tobbe |
|
|
Drog släp med en 940-95 som gått 6000 mil. Det gick nästan inte. Den var så fruktansvärt klen trotts så få mil. Anledningen är troligtvis att den aldrig varvats över 2500 varv då den ägs av en gubbe. Andra 940 med samma motor går däremot utmärkt att dra med. Det är ju denna bilens starka sida. Lagom är bäst! Varva inte slut på bilarna, men låt dom känna att dom lever ibland. |
|
packe325 |
Det kostar typ en lax nu vet du !! |
| jag har tappat i toppfart, men accelerationen verkar vara intakt, har dock inte tillgång till att mäta 0-100 t.ex! Har en kadett GT(jag vet ingen bmw, dock en bra första bil, så man lär sig uppskatta sin bmw när man väl skaffar sig en)! hehe | |
|
Kostar det inte mer än en tusing att bromsa bilen... det var ju inte så farligt. Beror väl iofs på var/hur man gör det... Måste bänkas dynamiskt om man vill jämföra med effektsiffrorna från fabrik väl? Känns som de är dynamiska värden... (Dynamiskt = Effekten mäts genom hela varvtalsregistret, till skillnad från statiskt (som hos ex.vis rototest) där man mäter effekt under längre tid vid ett och samma varvtal.) //Koffe |
|
|
Har för mig att Roffe Lundblad (eller något liknade) tog 500kr för en enkel och snabb bromsning ! _____________________________________ Länk |
|
|
Rättar mitt fel ! 600kr för 2hjulsdrivna bilar ska det vara ! _____________________________________ Länk |
|
Cartén |
Var får man tag i denna Roffe Lundblad. Vore väldigt kul att se hur mycket effekt motorn ger. |
|
Rolf Lundblad håller till i Hagsätra/Rågsved. Länk _____________________________________ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.