AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
909

Tips på lådbygge i M5 E34!

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har 2st 8" basar som jag behöver en låda till..vet dock inte vilken typ av låda som passar bäst?!

Det går inte att köra dom utan låda? Isåfall tänkte jag man kunde ev använda bagaget som låda..kanske blir lite stort? Om det går hade jag funderingar på att bygga en platta vid baksätet och sätta basarna typ under varann vid skisacken, så dom spelar rätt ut där.

Nån som har tips att komma med!?

Basarna är: Coustic Power Logic V-series HT-608v
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Få basar klarar "open air" (Utan låda) det vore nog bättre med nån form av basreflexlåda skulle jag tro men E34:an har så tät skuff så det är nog bra om man monterar bort skisacken om man inte anväder den vill säga =) Jag satte i en JBL GTI 12:a i skuffen med bort monterad skisack, det låter riktigt bra (MYCKET)

// Henke Bleifuss
1. vad är det för element du har?

2.skuffen kommer att lbi alldeles för stor för ett par 8".

*Allt eller inget*

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Är du säker på att dom heter HT-608v ?
Dom finns inte med på www.coustic.com

Mvh Jonas.N
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jo, HT-608v är vad som står på dom iaf, med riktigt feta magneter.

Har ersättningd platta (klädd med hål i) som jag kan sätta dit istället för skisacken.

Frågan är hur många liter 2st åttor behöver och om lådan ska vara en bandpass el vanlig?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hittade högtaltalarspec enligt nedan. ??= har ingen aning vad det betyder :))

Känslighet: 90db
Effekt (RMS): 170w
Fs (Hz): 29
Qes: 0.35 ??
Qem: 3.26 ??
Qts: 0.30 ??
Mont.djup: 9.75cm
Har du inget värde på hur stor Vas basarna har.
Vas, Qts och Fs behövs för att räkna ut rätt låda.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
VAS = 45
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Här finns en del bra fakta om baslådor, och ett hyfsat lådberäkningsprogram.
Länk

Jeppe
Hardbaronen
Jag skulle nog rekomendera en bandpass låda med porten upp genom hatthyllan,om du vill ha basljudet in i bilen??du kan även bygga en sluten låda och lägga basarna synliga i hathyllan,då du får ut bas ljudet i kupe´n

Annars har du min färdig byggda låda med en 10" are i till salu i börsen passar som hand i handske på E34 sedan med skidlucka!!

Länk
Hej!
Min brorsa satte ihop en bandpasslåda me två åttor i o den rocka som bara den...
Lådritningen till lådan fick han från Bilsport, som för ett par år sen (hmmm, d var 6-8 år sen) gjorde ett test, med hjälp av Backe, på om man kunde höra nån skillnad på bra o dåliga högtalare i denna låda.
Testet visa att d kunde man inte (brorsans högt kostade 99:-/st).
Iaf, kolla om du på nått sätt kan få tag i den tidningen...lite hjälp på traven kan ju vara deras hemsida www.bilsport.se
Jo just ja, kom ihåg att ha innerväggarna "sneda" och inte raka, gör hur stor skillnad som helst...
Kan även tillägga att brorsan använde tomma Pringles "rör" som portningsrör :-)
Lycka till

Mvh
Rutger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.