|
|
|
|---|---|
Berra |
Vill bara meddela att jag var i Norge på semester och döm om vår förvåning när norrmännen körde åt sidan och lämnade fri väg när vi kom åkande. Detta hände inte en gång utan tiotals gånger. Hade två "fanatiska" saab-ägare i bilen och de funderade tom på att byta märke! Så impade var de! Att sen vägarna är roliga att köra på gör inte upplevelsen sämre. Minus dock för hastighetsbegränsningarna och fartkamerorna. Förövrigt, är det någon som vet om det är någon risk att skita i att betala om man "fastnar" på någon norsk kamera? 325Ci-01 M-utr. |
|
Norge verkar vara ett land där folk har större hänsyn mot varandra i trafiken och verkar mindre stressade, å andra sidan har de hårdare straff för lagöverträdare i trafiken. Ex. kan lappen ryka direkt om man inte stannar vid övergångsställe, som gångtrafikant kan det räcka med att titta på övergångsställena för att bilarna ska stanna. De har också väldigt höga böter för fortkörare och jag tror det räcker med 20 km/h för att mista kortet, vidare är det inte ovanligt med finkan för riktigt grova överträdelser! Din bil kan säkerligen ha att göra med att de flyttar på sig också, om den ligger på 300´+ här hemma så ligger den på 600´+ där!!! Ang. din undran om att strunta i att betala så vet jag inte om det är rekommendabelt, de är som sagt rätt tuffa mot trafikbrottslingar. I.o.f.s. så är du inte bosatt i Norge så jag vet inte hur långt de kan gå. Vågar du chansa?:-) RAWLAW |
|
|
Sverige och Norge har avtal, så svenska polisen kommer och besöker dig med bildbevis om du rejsar förbi en kamera. Och vice versa för vår norska vänner som kör för fort i Sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.