AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.964

Bilbatteri

Sida 2 av 2
Th
5
Thunder
518i -87
Tänkte köpa en ny batteri till min och frugans bil. Därför har jag några frågor ang. bilbaterrier.

Vad bör man tänka på när man skall köpa en ny batteri (vad är det som skiljer en bra från en dålig och ny batteri)?
Vilken Ah skall en batteri till en 518i-87 ha?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
520i-87 55AH 518i ingen uppgift.förmodligen samma.
Micro fiamm duger bra

MVH
Hasso
Mi
542
Micke R
328i -98
Ni som bytt batteri, har ni haft strul med att få elektroniken att fungera igen? Typ att radion gått i kod-lås etc?

Mvh / Micke R
Ev. kodlås SKALL gå in när radion varit spänningslös. det är deras funktion liksom. Gäller att ha koden till hands. Annan elektronik skall snällt starta upp igen när bilen bootas om. Ev kommer klockan som styr visning av "dags att byta bromsvätska" gå fel, dvs fel med så mycket tid som bilen varit strömlös, vilket är betydelselöst. Eller är det så att den börjar om och räknar ner 24 mån igen efter återstart, lite mera irriterande isf. nån som vet exakt ang. denna??

FP
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
The road in between.
Tudor 85Ah 1000kr. Vicken snurr det blev...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
--->Thunder...i tjejens 518i -87 sitter ett 62Ah..
Th
5
Thunder
518i -87
<--Greger-->
Vad säger instruktionsboken (ja, jag vet. Jag skall köpa en instruktionsbok på en skrot så småningom).
Deliq
>Thunder
Enligt Varta's rekommendationstabell (från -96) ska du ha 65Ah. (DIN.nr 56530)

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Folke. Jag har fått upp klock symbolen på min bil nu och jag hade batteriet bortkopplat för några månader sedan. Detta måste ju innebära att den inte har blivit nollad.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Då verkar det som om klockan bara "stannar" så länge man har batteriet bortkopplat. Detta spelar ju mindre roll så länge man bara har batteriet bortkopplat några timmar eller dagar. Klocksymbolen skall ju påminna vart annat år att det är dags att byta bromsvätska, någon vecka mer eller mindre har ju ingen betydelse.

FP
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
--->Thunder...hon ska oxå köpa en instr.bok någon gång ;o)........
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad säger ni om biltemas batterier då?? dom har 2 års garanti på sina.!
Måste byta på min eftesom den bli kraft lös efter nån dag när den står stilla. Räåcker det med en 88 ah??? Tror det stod 88ah i instruktionsboken! Det gäller 530ia.

Paap Reeder
Hej Batterister!
Ah är helt ut som mätnorm vad ett batteri skall kunna
prestera på nyårsnatten - om den nu inte är lika varm som midsommaraftonskvällarna vill säga, vilket den ju brukar vara.
Jag var inne på Tudor Sverige och köpte mitt nya batteri till 750-an.
Nu gäller Din och EA.
Det är samma saker att jämföra som hk och vridmoment.
En utombordare på 200hk kan ha 10nm i vrid - inte kan den jmf med exvis vad en Saab turbo kan prestera .... eller kan den det?
MVH /// Paap Reeder
Helt ute är nog inte Ah. CCA (Cold Crank Ampere) är en mätnorm som börjat användas för just startbatterier. Ett mått på hur bra batteriet förmår prestera vid stora strömuttag (start) i kyla. Tyvärr mäter man lite olika i USA och Europa så siffrorna på CCA är inte alltid direkt jämförbara.
Men batteriet används ju även till att driva en del förbrukare även när motorn inte är igång, bilstereon, smålampor osv. Då är det inte fel med många Ah.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.