AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
492

Hur fungerar igentligen automaten?

Min fundering ligger kring min egen automat som precis är nymonterad. Har bara kört 10 mil med den. Bilen går kalas, växlar silkeslent, men något ljud förföljer varven. Det låter liksom som en "torr" servo-pump som följer bilens varv när man kör. MEN automaten jobbar väl bara i lägen förutom P & N. Då pumpar väl inte lådan olja utan "vilar" Trotts detta kan jag när jag lägger i P eller N lägga mig under bilen och höra ett skorrande/skramlande läte. Låter bestämt som det kommer från automaten. Mina funderingar krettsar kring, för lite olja(men då borde den slira, ta tid på sig att börja pumpa när man lägger i växel) alternativ två, dålig/krasslig oljepump(men då borde den inte pumpa? Vet ej funktion på dålig pump) alternativ 3, trasig turbin(men då borde den väl inte gå. Eller(4) kan det vara så enkelt som att det skall bytas filter?(oljan var rätt skitig, ej bytt bara urtappad någon liter och påfylld några liter till) Någon som upplevt liknande? Fattar inte vad det kan vara, när automaten växlar perfekt. Ljudet kommer även fram vid "motorbroms" när hastigheten sjunker till ca 50 km/h och under.
Känns som nästa steg är att byta samt hälla i en regäl omgång "lifetime-olja" som BMW envisas om att den vill ha samt ett nytt filter./ har gett den 5L dextron III som enligt källa fungerar lika bra, om man bara byter den i mellanåt) Dock är jag tveksam till att det är orsaken. Men som sagt, har ingen tidigare erfarenhet, men det vore roligt om den var fri från symtom när man plockar fram den till våren igen. Många ideer och synpunkter tack!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
tobbz: Det här har varit på tapeten förut som du minns. Det var någon som varnade för annat än rekommenderad olja. Mitt heta tips är byt till rätt olja. Hoppas det löser sig.
Mvh
Asken
PETER.O
Hej så länge motorn går så pumpar pumpen olja.
Även om du använder life-time olja skall den
bytas vart 4000 mil oavsett vad dom på BMW
påstår.

Mvh Peter
Jeppz, nog ska jag byta oljan, vare sig BMW föredrar det eller ej. Olja är ju färskvara.
Mer funderingar angående lådan?
MVH Tobbe

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.