|
|
|
|---|---|
|
Nu är bilen rullande efter kopplinsbyte, men har ett kraftigt problem. Upp till 3 tusen varv fungerar allt som det ska, varvar jag över 3 tusen varv så måste jag slita ur växeln å slita i nästa. Precis som om jag inte använder kopplingen alls. Går ju inte å köra så här, då får jag snart byta växellåda. Jag fattar ingenting :-/ Vad som är gjort: * Svänghjul lättat (2.5kg) å ballanserat,slityta svarvad. * Ny kraftigare tryckplatta från Sachs som pallar 410Nm (samma som Bildelsimporten säljer) *Ny förstärkt sport lamell från Sachs (samma som Bildelsimporten säljer) * Nytt urtrampningslager som jag har svetsat på 2mm plåt på baksidan av öronen där gaffeln trycker. * Bytt packboxar på ingående och utgående axel på växellådan + växelväljaren. * Ny syntetolja i växellådan. * Slavcylindern har jag luftat 3ggr! Är det någon som varit med om detta fel? Någon som har något tipps? Vill ut å mappa bilen innan snön är här. (Detta gäller min 318iS 16v Turbo -90) //Ticco www.ticco.com | |
|
låter ju helskumt. Gjorde samma operation i helgen på min och det funkar klockrent. Jag var noga med at smörja splines och lagringen i veven. Var däremot lite gniden så jag använde mitt gamla urtrampningslager och bockade om gaffeln istället. Fick svarva av svänghjulet nästan 2mm innan jag kom in i gods som inte hade härdat av den gamla slirande lamellen. När kopplar den ur, långt ner eller långt upp på pedalvägen? Kankse kan vara lamellcentrumet som kärvar på axeln men det verkar långsökt tycker jag Vad kostade kopplingen? /Per |
|
|
Tar långt upp. Ska man smörja splinsen (hur det nu stavas)??? Det gjorde inte jag :-/ Detta var första gången jag gjorde ett kopplingsbyte själv. 6500.- (tror jag det var) priserna i Bildelsimportens katalog stämmer ej! Priserna på kopplingarna har stigit kraftigt. //Ticco www.ticco.com |
|
|
AJA BAJA! ;) Har du inte läst i din haynesbok?.... Om lamellen inte glider lätt fram o tillbaka på splinesen så kan den "hänga" kvar mot svänghjul eller tryckplatta när man frikopplar. Liknande fenomen uppstår om lagringen i veven är slut och kärvar så den drar med lådans axel runt lite grann. Lätt fixat, det är ju bara att meka ner lådan igen och smörja på ett tunt lager hjulagerfett och kanske byta ut lagret i veven för att vara riktigt säker. Hade flyt och hittade tryckplattan för 3000kr så nu har jag lite dollars över till nästa grej som pajar. Övre vänstra bulten var ju inte ett dugg dryg att komma åt, nä nä... /Per |
|
|
Liten sammanfattning av alla förslag: * Om lamellen inte glider lätt fram o tillbaka på splinesen så kan den "hänga" kvar mot svänghjul eller tryckplatta när man frikopplar. Liknande fenomen uppstår om lagringen i veven är slut och kärvar så den drar med lådans axel runt lite grann. = Ska plocka ner lådan, smörja splinesen å byta lagret. * Låter som om det läcker i hydrauliksystemet. Orkar inte bygga upp tillräckligt tryck för att klara av att pressa tryckplattan. = Sitter ny kopplingcylinder, bytt i våras. Slavcylindern läcker ej. * När du svetsar lagret (elsvets antar jag) så går ju strömmen från ena polen till den andra. Mellan polerna så befinner sig lagrets kulor och strömmen måste vandra genom dem för att nå andra sidan. Det glappar från och till mellan kulorna och lagerbanan vilket gör att det bildas en micro-ljusbåge däremellan. Gropar billdas osv.... = Köper nytt urtrampningslager å moddar gaffeln istället. Hoppas att allt detta hjälper... //Ticco www.ticco.com |
|
|
Angående svetsningen, Det beror alldeles på var man satt sin återledare/jordklämma om strömmen gått igenom lagret eller ej. /Per |
|
|
Rev ner lådan i går kväll, ingen vacker syn! Kan säga att ingen gissade rätt, tror att vi hadde kunnat gissa i evigheter utan att komma på vad som hänt. Anläggningsskivan på tryckplattan hadde gått av! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Så här såg det ut: Länk Länk //Ticco www.ticco.com |
|
|
Och den skulle vara ny ? kraftigare ? Stackare, men den måste du väl kunna byta... Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Måste ju varit något fabrikationsfel? Måste gå att byta på garantin? |
|
|
Jag har skickat den tillbaka den till ABR, reklamation. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Här e några bilder på svänghjulet oxå, efter svarv å balansering. Länk Länk Länk Länk Tryckplatta: Länk Länk Länk Å så här har den stått i 1 månad nu: Länk Vill ut å åka nu *grrr* //Ticco www.ticco.com |
|
|
Snacka om missflyt. Nu ska ABR skicka kopplingen till Tyskland för utredning. Hur lång tid kommer inte det att ta??? Dessutom meddelade dom mig att det finns ingen mera sådan koppling i Sverige. //Ticco www.ticco.com |
|
matte22k |
hehe :) snacka om otur!! hur mycket laddar du?? kör du med orginal komp?? ska bygga lite i vinter tänkte jag så ja är lite nyfiken.. |
|
0,4 bar just nu. Kompet är orört. //Ticco www.ticco.com |
|
|
F-n vad tråkigt. Kommer du att få någon slags ersättning för att du får vänta så länge på din koppling? Fråga om du inte får låna en koppling av dem så länge så du kan köra med bilen i alla fall. Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.