|
|
|
|---|---|
|
Sitter på mobile.de och kollar lite allt möjligt ur M portföljen och får känslan av att många M bilar är billigare i Sverige än i Tyskland. En M5 2011 4-5000 mil kostar ca 620-650 000 kr före kostnader för införsel till Sverige. Hittar liknande bilar på blocket för 595-650 000 kr, registrerade och klara. Då är priserna före prut. En X5M 2010-2011 är också några tiotusen billigare i Sverige. Vad har hänt? | |
| Det gäller inte bara M-bilar. Jag har tillbringat de senaste veckorna på Mobile och AutoScout24 och försökt hitta backup-bilar. Om den jag ville ha för egen del inte skulle blivit affär av någon anledning. Nu var jag visserligen tvungen att begränsa mig geografiskt lite grann, men det kändes svårt att hitta bilar man kunde gå runt på kortsiktigt i prisklassen €8000-15000. Vad man än kollade på så fanns det billigare bilar på Blocket. Och det utan att ta notis om annonser med varningsklockor. | |
|
Har också kollat en del och det är i princip omöjligt att göra några klipp längre oavsett land i europa du kollar. Detta inträffade med eurons införsel tyvärr. |
|
|
Kronans kurs fluktuerar ju ganska mycket mot Euron så det är ju inte så konstigt att det ibland är mindre fördelaktigt att hämta bilar från Tyskland. När jag letade Z4 för drygt ett år sen var Euron på 8.20-8.30 och nu ligger den på 9.18 dvs. mer än 10% skillnad. Sen kan det ju vara så att den Europeiska marknaden äntligen har börjat harmoniseras vilket ju är bra. Att man kan göra klipp genom att köpa billigt på ett ställe och sälja dyrare på ett annat (arbitrage) är ju på något sätt ett tecken på en icke fungerande marknad eller åtminstone separerade marknader. Mvh Johan |
|
|
Valutan spelar helt klart en stor roll. Den X5-a jag köpte ny förra våren skulle ex. vis vara mer än 100tkr dyrare idag. /Anders |
|
| Under de senaste två åren som jag letat efter en M5 E60 så har dessa legat högre hos BMW-handlare i Tyskland. Detta har varit exemplar med få ägare och upp till 10 000 mil. | |
|
Gäller även 911 jag kollade på förra året. Fina, lågmilare med rätt spec är i många fall dyrare än hemma. Det är ju dessa som pedantiska tyskar köper (nej alla tyskar köper inte nytt hela tiden :-) En sak man skall ha i åtanke är att tillbehör är fortfarande mycket billigare i Tyskland som fälgar, vinterhjul men även saker som BT installering i efterhand och service. Att det skulle vara eurons införande känns lite 2001, även D-marken kunde ju fluktuera mot kronan tidigare. Men helt klart är kronan vs euron en viktig faktor i slutpriset. |
|
|
Jag tittade på 991:or och där fanns det en hel del bilar som låg betydligt lägre jämfört med svenska Porschecenter. Även utbudet var ett annat. Detta var i våras, jag vet inte om det fortfarande stämmer. Men det har helt klart skett en förändring, speciellt om man också räknar med att en motsvarande importerad bil dessutom har ett något lägre andrahandsvärde (betydligt lägre om bilen är så pass ny att det finns vagnskada och eventuell fri service kvar). |
|
|
Nu var det iofs 997 jag kollade på...991 är en annan femma. Men det har funnits en och annan fin i Sverige på Blocket som inte legat långt ifrån motsvarande 997II i begärt pris även om utbudet är mycket mindre som du säger. Men kan det inte ha att göra med tillgång/efterfrågan? Stort sug på prestandabilar i förhållande till vad som finns. Exportmarknaden är väl helt enkelt större idag med fler EU-länder än vad det var tidigare? |
|
|
Även när det gäller t ex Golf GTI, Editon 35 eller R (2011-12) så är priserna nästan högre i Tyskland, i alla fall så är det ingen idé att importera. De tyska bilarna har i regel något högre utrustningsnivå, t ex är Navi vanligare. ___ //Ulf |
|
|
Jag har följt priserna på 550i E60/E61/F10 både i sverige och i tyskland under mer än ett år och slog till på en svensksåld E60 på grund av pris och utrustningsnivå. En likadan i tyskland hade varit dyrare eller haft klart lägre utrustningsnivå. F10 priserna är däremot lägre i tyskland. För strax över 250tkr har man en hyfsat utrustad klar i sverige Länk Men jag hade tur som fick tag i den bäst utrustade svensksålda 550i E60/E61an annars hade det nog blivit import. More: Jag vet inte var du tittar efter M5 F10, men det finns flera 4-5000milare för under €60000. Den här 12an hos BMW kostar 550tkr Länk Lite billigare och med Akrapovicsystem Länk När BMW sålde sina pressbilar i Monte Carlo Blau med 19" för ett år sedan så kostade dessa runt €55000 och hade rullat från 1500-2000mil. Så M5 F10 håller jag inte med dig om att de är billigare här. Mvh Stephan |
|
|
Det känns som begagnatförsäljningen står väldigt still i sverige just nu. Flera F11 som jag har haft ögonen på har stått osålda (med för höga priser) i vissa fall över ett år. Det har också funnits en 535i till salu med det mesta i utrustningsväg, utom M-Paket, för 350.000 i flera månader. Dock verkar den såld just idag. I tyskland finns inget i samma prisnivå. Särskilt denna handlare verkar tro att bilarna blir dyrare med tiden Länk |
|
| Många har varit på semester. Jag tror att bilförsäljningen tar fart snart. | |
| Det finns många billiga f11/f10 i Tyskland som är mycket billigare än här i Sverige. En absolut maxad 550ix-11 var ute för 305tkr hos en bmwhandlare, den var jag jättesugen på. För en bit över 200tkr får man en 535i med helt ok utrustning dock är det för min del för liten skillnad mot 550i som hittas från 250tkr. Mvh Stephan | |
|
More: Jag förstår inte ditt inlägg. Du skriver att X5M är några tiotusen billigare i Sverige än utomlands. Billigaste i Sverige är denna med 5600mil för 445tkr Länk! Du får denna X5M med 5500mil hos en tysk BMWhandlare för 425tkr inklusive premium selection Länk Accepterar man 10665mil kostar denna i Monte Carlo Blau 357tkr hos BMWhandlare Länk Har det sålts X5M i Sverige för 350tkr eller lägre? Även M5 F10 är som jag skrev tidigare billigare utomlands än här. Som sagt när jag söker blir resultatet att det som vanligt är billigare i Tyskland än i Sverige. Mvh Stephan |
|
|
Ett av de bättre köpen på X5M torde vara denna Länk som borde vara en 2012 års modell med hänsyn till att den är tagen i trafik 10/2011 och en riktigt bra spec med panorama, fond Entertainment mm och endast drygt 3000 mil men av någon anledning ej PS, så jag vet inte om den har haft en större skada? Annars riktigt läcker och klart under 500 tkr hemma. /Anders |
|
| Ja Mårtenssons har alltid haft sanslösa priser på BMW och Porsche. I gengäld ger de ofta väldigt bra i inbyte vilket är viktigt för många kunder som inte vill sälja själva. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.